اولین گزارش از چالش طراحی سرویس در شش ماه: چه مشکلی رو می‌خوام حل کنم؟ 1393/06/26

خوب من قرار بود دیشب این پست رو بنویسم و منتشر کنم که از این تاخیر عذر می‌خوام. دلیل این تاخیر هم اشتباه دیشب من بود که در شبکه‌های اجتماعی وارد بحث‌هایی شدم که راه به جایی نمی‌بردند. خوب «تجربه گران بدست می‌آید» و به خودم یادآور شدم که ساعت‌ها بحث شاید به جایی نرسه ولی چند ساعت ساختن احتمالن بتونه بین افرادی که دید‌های مختلفی دارند هارمونی ایجاد کنه.

این پست اولین گزارش من از چالش طراحی سرویس در شش ماه هست که هفته پیش شروع کردم.

اولین پرواز برادران رایت

یافتن ایده‌های استارتاپی می‌تونه کار کلافه‌کننده‌ای باشه. همیشه درگیر این هستی که آیا ایده خوبی رو انتخاب کردی یا نه. همین کلافه شدن باعث شد تا یادداشت‌های خودم در این مورد رو جمع‌بندی کنم و در پست بلاگ «ایده‌های استارتاپی از کجا می‌آیند؟» منتشر کنم تا چهارچوبی داشته باشم برای انتخاب ایده.

اگر مطلب بالا رو خونده باشید می‌تونید حدس بزنید که این مطلب بیشتر از اینکه در مورد ایده باشه در مورد مشکلی هست که به نظرم نیاز هست براش راه حل پیدا کنیم.
من به صورت هفتگی ایمیل‌هایی دریافت می‌کنم که بسیاری از اون‌ها الگوهای مشخصی دارند. مثلن اینکه «آرش! من دانشجوی رشته‌ای مرتبط با نرم‌افزار هستم، بنظرت برای شروع برنامه‌نویسی چیکار باید بکنم» یا اینکه «آرش! من با اینکه برنامه‌نویسی بلد هستم ولی فکر می‌کنم اونقدر حرفه‌ای نیستم که بتونم در دنیای واقعی برنامه‌نویسی کنم» یا «آرش! من چند سالی‌است برنامه‌نویسی و طراحی وب انجام می‌دم ولی حس می‌کنم اصولی پیش نرفتم»

اگر این ایمیل‌ها رو کنار بذاریم خیلی از شرکت‌ها و افراد وقتی به دنبال همکار برنامه‌نویس هستند مشکل اساسی دارند. همیشه این جملات در این جمع‌ها تکرار می‌شه که «آقا برنامه‌نویس خوب پیدا نمی‌شه!» حالا بماند که گاهی حتا برنامه‌نویس هم پیدا نمی‌شه چه برسه به خوبش. خود ما در نارمند نیز همین مشکل رو به وقت افزودن افراد به تیم‌مون داشتیم.

از این الگوها به نظر می‌رسه می‌شه نتیجه گرفت که مشکلی در این بخش وجود داره. البته بگذریم از اینکه فلسفه وجودی دانشگاه‌ها ساختن افراد متخصص هست ولی در این مورد بسیار ناکارآمد عمل می‌کنند. در اکثر مواقع تنها اتفاقی که میافته این هست که فردی با مدرکی از در دانشگاه خارج می‌شه و هیچ تخصص و تصوری از دنیای واقعی کاربردی این صنعت نداره.

خوب به نظر می‌رسه این مشکل‌ها در همه جای دنیا وجود داره حتا در خود آمریکا. از طرفی برای اینکه شاهد باشیم در سال‌های آینده در حوزه تکنولوژی مبتنی بر نرم‌افزار کسب‌وکاری راه بیافته نیاز هست تا هکرهای خوبی در جامعه داشته باشیم که مشکلات رو ببینند و براشون راه‌حلی پیدا کنند.

افراد مختلف برای حل این مشکل در جامعه خودشون راه‌حل‌های مختلفی رو در پیش گرفتند. راه‌کارهایی مثل خان‌آکادمی، Treehouse که با مدل‌های کسب‌وکار مختلف سعی می‌کنند دوره‌های آموزشی interactive ای در اختیار مخاطب‌هاشون قرار بدند. خان آکادمی اینکار رو به صورت رایگان انجام می‌ده و برای پایداری خودش وابسته به اسپانسرها است و Treehouse از خود مخاطب مبلغی رو ماهانه دریافت می‌کنه. هر دو این مدل‌های درآمدی چندین سال هست که کار می‌کنند. اگر سرویس ایرانی‌ای می‌شناسید که به این سبک داره کار می‌کنه ممنون می‌شم تا بهم بگین.

از طرفی مساله اینجاست که برنامه‌نویس خوب تنها کسی نیست که کــدی خوب می‌نویسه بلکه این فرد باید ویژگی‌های دیگه‌ای هم داشته باشه. همیشه در فوتبال می‌شنویم که فلان تیم نمی‌تونه موفق بشه چون مهاجم تمام‌کننده نداره. یک برنامه‌نویس یا تیم برنامه‌نویسی نیز نمی‌تونه موفق بشه مگر اینکه بدون غر زدن در مورد محدودیت‌های زمانی‌ای که داره، پروژه‌ای رو به اتمام برسونه. یا مثلن آگاهی به این مورد که چقدر صحبت‌های ما می‌تونه روی روحیه سایر افراد تیم تاثیر بذاره و ... خیلی از موارد دیگه که من و شما می‌تونیم صبح تا شب در موردشون صحبت کنیم. به تجربه می‌دونم که بدست آوردن این مهارت‌ها بدون قرارگیری در محیطی واقعی و بدون برخورد با افراد حرفه‌ای اگر امکان‌پذیر نباشه سخت هست.شاید به همین دلیل باشه که بنیانگذاران Hacker School به دنبال راه‌اندازی مجموعه‌ای بودند تا کسانی رو که مقداری کد‌نویسی بلد هستند دور هم جمع کنند و بعد از سه ماه کار روی پروژه‌های آزاد و متن باز  برنامه‌نویسانی وارد جامعه کنند که علاوه بر اینکه کیفیت کار خوبی دارند، اصول کار تیمی و حرفه‌ای را می‌دونند و تجربه‌ی کار بر روی پروژه‌‌ای واقعی رو دارند.

خوب این‌ها مشکلاتی بود که بنظرم وجود داره و من علاقه دارم تا وقتم رو صرف طراحی راه‌حلی براشون بکنم.

اما هفته بعد قرار هست چه کارهایی انجام بدم؟

۱) مهمترین موضوع این هست که اطمینان حاصل کنم که این مشکلی که گفتم توهم من نیست و واقعی هست. یکی از اتفاق‌های خوبی که می‌تونه بیافته این هست که در بخش نظرات نمونه‌های بیشتری از موارد بالا چه در ایران چه در خارج از ایران برام یادآوری کنید. این خودش نشونه خوبی از وجود مشکل هست و به نوعی به اعتبارسنجی فرضیات من کمک می‌کنه.

۲) باید راه‌حلی رو برای این مشکل طراحی یا حتا کپی کنم و سعی کنم بفهمم که آیا این راه‌حل می‌تونه کارآمد باشه یا نه.

۳) شروع به ساختن اون راه حل و ارزیابی اون در محیط واقعی کنم. البته شاید اینکار بیشتر از یک هفته طول بکشه.

و اما کمی گپ دوستانه

از اینکه تا اینجای نوشته‌ی من رو خوندید ازتون ممنون هستم. در ادامه می‌خوام به صورت کلی برخی ابهاماتی که افراد در مواجهه با چالش من دارند رو پاسخ بدم. اگر این جواب‌ها براتون قانع‌کننده نبود کاری از دست من برنمیاد متاسفانه.

آیا هدف مالی این چالش واقعی هست یا اینکه این فقط یه آزمایش هست؟
هدف مالی این چالش واقعی هست و قرار هست تبدیل به کسب‌وکاری پایدار و واقعی شود. اگر من در جایی از کلمه ازمایش یا آزمایشگاه اسم بردم دلیل اون این بوده که هر کسب‌وکاری یک آزمایشگاه محسوب می‌شه. گروهی معتقدند این عدد خیلی کم هست، گروهی دیگر معتقدند خیلی زیاد هست. خوب این خودش نشون می‌ده که عدد درستی وجود نداره. این عدد برای آرش میلانی درست هست و شاید برای دیگران درست نباشد.

چرا فقط ۲۰ ساعت در هفته می‌خوام روی این پروژه کار کنم؟
همینطور که در مطلب اصلی هم گفتم این باعث می‌شه تا بتونم به کارهای دیگری هم که دارم برسم. درست هست که من می‌خوام کسب‌وکاری راه بندازم اما هدف‌های دیگری هم در زندگی دارم. اگر شما می‌خواهید تمام وقت روی پروژه خودتون کار کنید حتمن این کار رو بکنید. این هم روشی هست که جواب داده حتا بیشتر از مدل پاره‌وقتی که من دارم پیش‌می‌رم. در ضمن وقتی محدودیت زمانی وجود داشته باشه کارها بهتر پیش می‌رند و مهمترین بخش‌های سیستم اول طراحی می‌شن.
درضمن فکر می‌کنم این زمان در شش ماه زمان مناسبی باشه. مساله این هست که اغلب ما حتا ۲۰ ساعت در هفته هم کار مفید نمی‌کنیم.

به نظرت فیکس کردن زمان روی شش ماه کار درستی هست؟ 
در عموم پروژه‌های نرم‌افزاری زمان و هزینه همیشه ثابت هست. آنچه متغییر هست ویژگی‌هایی هست که باید در نرم‌افزار قرار بگیره. این باعث می‌شه تا مهمترین ویژگی‌ها در نرم‌افزار گونجونده بشن و ویژگی‌های کم اهمیت‌تر اصلن ساخته نشن. و الا پروژه‌های نرم‌افزاری خیلی راحت می‌تونند تا سال‌ها کش داده بشند.

چرا نمی‌خوام سرمایه‌گذار جذب کنم؟
این بخش از چالش برای این قرار داده شده تا بحث نیاز به سرمایه اولیه برای عملی کردن ایده ها به میان نیاد. در ضمن هیچ کس برای ایده‌ای خام سرمایه نمی‌ده. اجرا مهمتر هست و شش ماه زمان مناسبی برای اینکار هست.

در کل دوستان روی این اعداد و ارقام زیاد وقت نذارید. شاید من در ادامه کار حتا بگم که اشتباه کردم و قرار هست تمام وقت روی این پروژه کار کنم. هدف من تولید قوانینی نیست که اسیر اون باشم، هدف اصلی من حل یک مشکل هست و راه‌اندازی کسب‌وکاری پایدار و مستند کردن راه‌رفته خودم. و یادمون باشه همیشه در این دنیای بزرگ ممکن هست نظری مخالف نظر ما باشه ولی باز هم درست و کارآمد باشه. در این مورد این ویدیو کوتاه رو ببینید. 

شاد باشید.

نظرات خوانندگان این نوشته

امیرحسین آل‌شیخ — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
ممنون! پاسخم رو گرفتم! از همین الان منتظرم یکم شناخت پیدا کنم و یک انگیزه اولیه بدست بیارم تا شروعی داشته باشم :) ممنونم ازت :)
پیمان اسکندری — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
خیلی خوبه که یک مشکل موجود حل بشه. به نظرم وقتی نظام آموزشی درستی وجود نداره باید سرفصل‌ها و محتوای مناسب تولید بشه و جایگزین اون بشه. وقتی می‌بینیم لیسانس کامپیوتر نمی‌دونه رم کدومه و یه جوون 18 ساله به لینوکس و سرور مسلط هستش یعنی می‌شه این اتفاق خوب بیفته، فقط یه هل کوچیک و تو جهت درست نیازه. منابع آموزشی متفاوت از کتاب‌های دانشگاهی هل کوچیک خوبی هستن به شرطی که تو جهت درست هم باشن. قدم اول رو خوب برداشتی، منتظر باقی این داستان هیجان انگیز هستم.
سروناز — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
من هفته پیش با این سایت آشنا شدم
هر چند روز یک بار آموزشی رو به صورت رایگان ارسال میکنهhttp://www.darsnameh.com/
من خودم در php ثبت نام کردم
احسان شمس — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
من دارم نوشته های شما رو دنبال میکنم برای یادگیری. در مورد این نوشته چون خیلی منتظرش بودم کمی فکر کردم و نکته زیر بنظرم میرسه:
1. این مشکلی که در موردش صحبت کردی در واقع به نظر میاد مجموعه ای از مشکلهای متفاوته. مشکل آموزش دهی و مشکل ارتباط با کسب و کارهایی که به متخصص ها نیاز دارن بعنوان مثال به نظر من دو مشکل مرتبط اما مجزا میان. این ممکنه باعث پیچیده تر شدن کار بشه. اما من بدلیل اینکه تجربه ای در این زمینه ندارم نمیتونم اظهار نظر بیشتری بکنم. فقط دوست دارم نظرتو بدونم.
اگر باز هم چیزی بنظر من رسید حتما اینجا رو خط خطی خواهم کرد.
امیرعباس — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
چیزی که از متن شما من برداشت کردم این بود که به دنبال راه اندازی سرویسی هستید که از طریقش آموزش‌های اینتراکتیو داده بشه. در مورد بخش اینترکتیوش مطمئن نیستم که خان آکادمی اینتراکتیو هست یا نه. تنها سیستم آموزشی که دیدم تا حدودی اینتراکتیو بوده و ازش استفاده کردم سایت codeschool.com بوده که شما آموزش رو می‌بینید و تمرین‌ها رو حتما باید حل کنید و یه نمره ای بگیرید تا اجازه به شما داده بشه که فیلم بعدی رو دانلود کنید. حقیقتش تا حالا با خان آکادمی کار نکردم ولی تیم تری هاوس اینترکتیو نیست تا جایی که اطلاع دارم و فقط ویدیو می فروشند.

از طرفی خان آکادمی فکر کنم شرایطی ایجاد کرده که شما به عنوان مربی در سایتشون فعالیت کنید و دوره تعریف کنید. به این شکل اگر باشه فقط سایت http://webyad.ir/ رو میشناسم که دقیقا بستری مشابه فراهم کرده که مدرس و به مخاطب وصل کنه و احتمالا این وسط پورسانت دریافت کنه. کار مشابهی هم ما داریم انجام میدیم از دو ماه قبل (که البته مثل ایده شما قرار نیست اینترکتیو باشه) و من به خاطرش زیاد سرچ کردم ببینم مشابه فارسی داره یا نه. غیر از وب یاد هیچ سیستمی وجود نداره که مدرس رو به دانشجو وصل کنه حداقل من نتونستم پیدا کنم.
محمد قاسمی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
من یه کوچولو گیج شدم نینجا ، یعنی می خواى سیستمی پیاده سازى کنى که بتونى افراد متخصص پرورش بدى از اون طریق؟
در هر صورت گود لاک
بیشتر بگو برامون :-)
مهرداد دادخواه — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
سلام
موفق باشید
منتظر بقیه روند هستم
در ضمن این مشکل واقعا وجود داره برای اثباتش اولا میشه به بخش استخدام برنامه نویس در نیازمندی های روزنامه ها مراجعه کرد که همیشه پره! و هر کدام هم چندین روز تکرار میشه تا بالاخره بتونه یه برنامه نویس پیدا کنه
محمود مسلمان — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
به نظر من بهترین نمونه آموزش اینتراکتیو برنامه نویسی codecademy.com هست که طیف وسیعی از زبانها رو بصورت رایگان پوشش میده.
محمد فلاحت — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
شبکه ی اجتماعیه linkedin سعی کرده تا حدودی این مشکل رو حل کنه و افراد متخصص رو دور هم جمع کنه ولی اونطور که باید منسجم نیست و نتونسته مشکل واقعی رو حل کنه. ولی آرش می تونه :-)
عباس — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش ، بابت کار قشنگی که داری انجام میدی ممنون
بنظر من هم این مشکل وجود داره و توهم نیست، مخصوصن توی ایران برنامه نویس خوب برای استخدام پیدا نمیشه ، یا اگر بشه حتمن مشغولن و اگر بیان حقوق بالا میخوان
توی پیدا کردن مشکلت به یه مسئله ای اشاره کردی که بحث "دره‌ای عمیق ولی با عرض کم" مقاله قبلیتو پوشش میداد ، مطمئنن یه سریا هستن که بشدت دوست دارن برنامه نویس بشن ، اما نمیدونن باید چیکار بکنن، (البته که این مشکل فقط برای برنامه نویس شدن نیست)
اینکه یه وبسایتی باشه که کاملن اینترکتیو بتونه یه فرد تازه کار رو در یه دوره مشخص مثلن شش ماهه به یه برنامه نویس تبدیل کنه و بعد اونو به بازار کار معرفی کنه خیلی میتونه برای یه سریا ارزشمند باشه . (که اتفاقن با توجه به گسترش فضای برنامه نویسی عرض این دره کم هم نیست) و چون اینترکتیو هست طبیعتن کار یدی هم در اول کار برای شما داره.

و تمام این پروسه میتونه بیزینس پلن های جذاب داشته باشه ، حتی یه پلن درامدی کاریابی هم میشه ازش دراورد(بهرحال خیلی از شرکتها برنامه نویسان خوب میخوان ، و سایت میتونه تشخیص بده که بعد از n ماه کدامیک از اعضا، برنامه نویس خوبی شده، یا مستعد برنامه نویسی هست)
آرش — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
به نظر من که اگه اینتراکتیو باشه یه چیز عالی میشه که خودم تا حالا بهش فک نکرده بودم مثله همون codeacadamy یا school ولی free بزار اول :دی
محمد کاظم — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
سلام
ما هم این مشکل تو شرکت داریم متاسفانه زمانی که دنبال نیرو می گردیم هیچی پیدا نمیشه مثلا " من یه نفر لازم دارم تجزیه و تحلیل بدونه ، اسکرام بفهمه ، با یک زبان مثلا php آشنا باشه ، مبانی فریم ورک ها رو بدونه ، TDD درک کنه "
یکی که همه اینا رو بدونه معمولا خودش شرکت داره و حتی یک نفر که که فقط یه دونه از این نیازها رو به صورت کاملا حرفه ای بلد باشه هم پیدا نمی کنیم !!!؟؟؟؟
راه حلی که من دارم روش کار می کنم اینه که چند تا از دانشجوهایی کامپیوتر علاقه مند و با پشتکار رو شناسایی کنم و فقط الفباء یک مبحث(مثلا فریم ورک لاراول) بهش یاد بدم و بعد ازش بخوام تمام وقتشو رو همون مبحث بذاره ، که الان بعد 6 ماه با کلی هماهنگی با استادان دانشگاه های مشهد فقط یک نفر رو پیدا کردم
به عقیده من بزرگترین مشکلی که واسه پرورش یک نفر به عنوان متخصص فقط در یک زمینه وجود داره اینه که هیچ تضمینی برا آینده شغلی اون فرد حداقل در 3 سال اول کارش نیست
نوید گل پور — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
موضوع خیلی جالبه. من بیشترین سبک آموزشی که دوست دارم آموزش «قابلیت محوره». پیشنهاد میکنم . تو این نگاه، میگن وقتی کسی توانایی انجام کاری رو به خوبی داره که قابلیت اون کار رو داشته باشه. و قابلیت تقسیم میشه به مهارت ها، بینش ها، صفات و اطلاعات!
مثلا دانشگاه های ما اطلاعات میدن اما چون رو مهارت و بینش و صفات کار نمیکنن نتیجه ای نمیده. شما ممکنه دوره ای طراحی کنی که به جز اطلاعات، مهارت های برنامه نویسی رو هم ایجاد کنه اما اگه نتونه بینش ها و صفات مربوط به کار تیمی، هدفگذاری و پیگیری اون ، سازندگی و چیزهایی از این دست که برنامه نویس خوب احتیاج داره به وجود بیاره بازهم مشکلی حل نشده. اتفاقی که افتاده کدنویس ماهریه که تو خونش سعی میکنه کدنویسی کنه اما نه میتونه عضو سالمی از یک گروه باشه، نه میتونه به درستی یک ایده رو به موفقیت برسونه
(سعی کردم خلاصه بگم. امیدوارم معلوم باشه چی گفتم ;) )
فرشاد — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش جان. این کارت رو خیلی دوس دارم. موضوع مهم و کاربردی‌ای رو انتخاب کردی :)
پیشنهادات من:
۱- اگر codecademe.com رو هنوز ندیدی یه سری بهش بزن.
۲- استفاده از سیستم آموزش و ارزیابی مهارت کاربر رو تا انتها رایگان کن.
۳- ولی برای دادن سرتیفیکیت از سایتت به کاربر بسته به نوع مدرک دریافت هزینه قرار بده. (البته یه مقدار زمان لازمه تا گواهینامه سایتت از نظر کارفرماها مورد قبول واقع بشه)
۴- کاربرهای آموزگار باید از سایت شما دریافتی وجه داشته باشن. (احتمالاً این مورد نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه رو توجیه میکنه، ولی پیشنهاد من فروختن سهام، یا دادن چک با یک مدت مشخص به آموزگارها هست)
۵- محتوای آموزشی باید شامل موارد کاربردی و مورد نیاز صنعت نرم‌افزار باشند، نه آموزش سینتاکس یک زبان برنامه‌نویسی خاص.

امیدوارم به سهم خودم تونسته باشم در این چالش شرکت کنم. (همینطور هم امیدوارم در آینده...)
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
ممنونم از همه دوستان که کامنت گذاشتن و باعث می‌شن هر خواننده‌ای در موردشون فکر کنه.

- سروناز: ممنون بابت معرفی درسنامه .

- احسان شمس: بله اون دو مشکل جدا از هم هستند. من در ابتدا قصد دارم مشکل نبود آموزش مناسب رو حل کنم. چون فکر می‌کنم این مورد پیش‌نیاز مشکل دسترسی به نیروی متخصص است.

- امیرعباس: همینطور که تو متن هم اشاره کردم هنوز روی راه‌حل تصمیم نگرفتم. بلکه فقط مشکل رو بررسی کردم. ممنون بابت یادآوری وب‌یاد. راستی امیرعباس امیدوارم تو کار که شروع کردین موفق بشین.

- محمد قاسمی: آره محمد جان. می‌خوام همچین سیستمی رو طراحی کنم. اما لزومن تمام سیستم نرم‌افزاری و اتوماتیک نیست. در واقع راه‌حل رو هنوز فیکس نکردم.

- محمود مسلمان: ممنون بابت یادآوری codecademy

- نوید گل پور: من هم تو متن اشاره کردم که یه برنامه‌نویس خوب نیاز به مهارت‌هایی بیشتر از کد نویسی داره.

- فرشاد: در این هفته در مورد خوب یا بد بودن دادن مدرک هم فکر کردم. تجربه به من می‌گه هیچ مدرک و کاغذی به هنگام ارزیابی فرد به عنوان برنامه‌نویس تاثیر گذار نیست. نکته کلیدی ماجرا به هنگام ارزیابی یه هکر‌ بررسی آنچه هست که انجام داده. مثلن یک سوال خوب از کسی که می‌خوایم به تیم‌مون اضافه کنیم می‌شه پرسید این هست که «آخرین چیزی که ساختی و بهش افتخار می‌کنی چی هست». این سوال مکالمه‌ای رو شروع می‌کنه که خیلی چیزها رو در مورد برنامه‌نویس می‌تونه نشون بده.
سامان — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش جان
"یه برنامه‌نویس خوب نیاز به مهارت‌هایی بیشتر از کد نویسی داره."
از این جمله ات خیلی خوشم اومد و واقعا هم همینطوره و اگه می خوای یه سیستمی رو راه بندازی که افراد برنامه نویس رو پرورش بده خیلی خیلی جالب خواهد بود .
امیدوارم موفق باشی .!
بهزاد خسروی فر — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
این خیلی عالیه، مخصوصا که کار کاره آموزشی است.
https://www.coursera.org یه سایتی هست مربوط به دانشگاه های مجازی هم رایگانه و هم بعد از آموزش امتحانم می گیره که واسه قبولی مدارک معتبر اون دانشگاه هارو هم میده!
مثلا برای درس پردازش موازی از دانشگاه ام آی تی مدرک اون درس ام صادر میکنه که من خودم تو کلاسا شرکت کردم خیلی عالی بوده!
در ضمن اگه آموزش یذره فانتزی هم بشه برای یادگیری کودکان هم ایده آل هست، میتونین آموزش برنامه نویسی رو برای همه ی سنین هدف قرار بدین.
آقا آرش از کارتون خوشحال شدم، این خیلی عالیه.
موفق باشید.
احمد زینی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
منون از یادآوری خوب و به جات آرش جون
" هدف من تولید قوانینی نیست که اسیر اون باشم، هدف اصلی من حل یک مشکل هست و راه‌اندازی کسب‌وکاری پایدار "
محمد ره — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
سلام
اول اینکه چالشی که مطرح کردی خیلی باحاله
در مورد این ایده هم میخام بگم که خودم این ایده رو دارم بصورت سنتیش انجام میدم و واقعا هم جواب داده.
با همین روش الان 2 نفر در تیم موبایل فعالن و 4 نفر در تیم وب و در حال راه انداری تیم game هستیم
کوروش — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش جان ممنون از اطلاع رسانیت
اما من زیادسردر نمیارم اما خیلی دوست دارم
تو حوزه برنامه نویسی و استارتاپی وارد بشم
اگه راهنمایی کنید از کجا شروع کنم ممنون میشم.
امیرحسین جدیدی‌نژاد — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
همانطور که دوستان اشاره کردند، «قابلیت برنامه‌نویسی» مشتمل بر یک مجموعه از «مهارت‌ها»، «صفات»، «اطلاعات» و «بینش‌ها» در مورد برنامه‌نویسی است (با تشکر از آقای گل‌پور بابت اشاره به قابلیت محوری). در سایت‌های آموزشی کنونی (حتی نمونه‌های محاوره‌ای) بر روی اطلاعات و مهارت تاکید می‌شود درحالیکه صفات و بینش برنامه‌نویسی هم مولفه بسیار مهمی است. به نظر من، اگر شما بتوانید در حل چالش پیش روی خودتان افرادی را سهیم کنید و در این فاصله، این افراد را با قابلیت‌های برنامه‌نویسی آشنا کنید، شاید موثرترین آموزش را ارائه کرده‌اید. خود من، سال‌ها پیش از طریق مشارکت در توسعه یک سیستم متن باز با جنبه‌های بدیعی از برنامه‌نویسی آشنا شدم و به نظرم بهترین روش برای آموزش قابلیت برنامه‌نویسی همین است.
به نظر من ارائه راه‌حلی مشابه سرویس‌های موجود (که دوستان مختلف اشاره کردند)، محدود کردن ذهن به روش‌های ناقص موجود است و راه به جایی نمی‌برد.
محمد قاسمی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش نینجا با سایت HackaGlobal.com آشنایی؟
اینا یه تیم هستن که تو زمینه ی پرورش برنامه نویس کار میکنن با ایجاد چالش های برنامه نویسی در قالب مسابقه ، تا حالا ٢ تا رویداد هم در ایران برگزار کردن
به نظرم تو هم دنبال یه همچین سیستمی هستی
ساعت ١٢ بامداد ، شب بخیر :-)))
زندگی نزاشتیا واسمون ، همش باید بیایم اینجا نظر بدیم ، ولمون کن دیگه :-)))))
هادی توکلی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش جان، اولا که من پیگیر نوشته هات هستم... خواستم بگم که، این مشکلی که پیدا کردی، حداقل برای من که بسیار واقعی است. واقعا پیدا کردن برنامه نویس (خوبش پیش کش) بسیار بسیار سخته...

همین امروز صبح یه پست گذاشته بودم تو فیسبوک با یه پیشنهاد دستمزد خیلی خوب که یه نفر پیدا شه یک روز به ما کمک کنه... متاسفانه هیچ کس پیدا نشد!
امیر محرمی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
آرش جان ممنون از پست عالیت و چالشی که ایجاد کردی
راستش من قبل از چالش شما به فکر ساخت یک وبسایت اموزشی بودم که هم بتونم پرسنال برندینگ داشته باشم . و هم اینکه اطلاعاتی رو که دارم در اختیار بقیه بزارم و حتی اطلاعات جدیدی که کسب میکنم رو هم قرار بدم تا بوسیله اموزش دادن بتونم یادگیری بیشتری داشته باشم .
یکی از موضوعاتی که برای شروع کار دوست دارم به اشتراک بزارم اموزش گیت هاب هست که فک میکنم خیلی از دوستان به صورت کلی اطلاعاتی داشته باشن و حرفه ای کار نکرده باشن . خودم هم خیلی نمیدونم ولی دارم مطالب مفید و به صورت خیلی خلاصه به صورت فایل اموزشی در بیارم .
توی این مسیر اگه کمکی خواستی میتونیم با هم همکاری داشته باشیم .
محمد خدادادی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
وب سایت coursera.org هم یکی از وب سایت های آموزشی هست که به شخصه می پسندمش، هرچند فعلاً شاید در اون حد تعاملی نباشه. اما میتونه ایده های خوبی رو به ذهن بیاره.
محمد سپهوند — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
به نظر من به جای اینکه بیاییم و همش سعی کنیم محتوای فارسی تولید کنیم، سعی کنیم ابزاری رو ایجاد کنیم که افراد به راحتی زبان انگلیسی رو یاد بگیرند و از این همه منابع انگلیسی موجود استفاده کنند و محتواهای خودشون هم به زبان انگلیسی منتشر کنن تا نه تنها مخاطبان ایرانی بلکه مخاطبان خارجی رو هم داشته باشند
من خودم واقعا یکی از مشکلات اصلیم که حتی هنوز هم باهاش درگیرم زبان انگلیسی است
امین رشیدی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
در مورد مشکلی که مطرح کردین در وبلاگی که البته الان متروکه هستش یک مطلبی چند سال پیش نوشتم که شاید برای شما جالب باشه:
bit.ly/1uFNk0N
مریم اصغری — ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
در مورد اینکه دوره های آموزشی برای دانشجو رایگان باشه یا نه خوب بررسی کن.
یه سری هم به edx.org بزن دوره هاش رایگانه و دانشجو میتونه دو حالت ثبت نام کنه ۱- فقط ویدیو رو ببینه ۲- تمرین ها رو هم حل کنه که در اینصورت امتیاز دهی داره و در نهایت سرتیفیکیت میگیره که خوب معتبر هم هست. البته تاکیدش رو برنامه نویسی نیست و تقریبا تو همه رشته ها درس داره. اما در مورد سرویس شما اگر بتونی کار رو خوب هدایت کنی و دانشجو ها رو بعد از ارزیابی به کارفرما هم راهنمایی کنی میتونی اعتبار هم کسب کنی.
علیرضا حسین نژاد — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
واقعا دغدغه مهمیه!
بی‌صبرانه منتظر راه حل شما هستم.
مهدی ثمن بوی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
خیلی جالب و خوبه. همون طور که یکی از بچه‌ها هم گفت،‌به نظر من مشکل اصلی اینه که تضمینی برای آینده شغلی وجود نداره. طرف میگه حالا درس بخونم که چی ؟ کار یاد بگیرم که چی ؟ .... که چی ؟

به نظرم وقتی این ایده کامل میشه که بعدش از کسایی که کار یاد میگیرن برای انجام پروژه‌های مختلف بسته به تخصصشون استفاده بشه.

آقای @هادی توکلی خب شما بیا به ما بگو :دی حالا خوب نباشیم برنامه نویس که هستیم :)
realhillboy@gmail.com
حسام ندر — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
کامنتا بره خودشون اندازه ی مقاله ای مجزا شدن
سجاد — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
فکر کنم مشکل خیلی مهم تو این ضمینه البته تو ایران اینه که استاندارد مشخصی نیست ... وگرنه تولید محتوا همیشه هست یه سر به http://maktabkhooneh.org/ و http://takhtesefid.org/ بزن
هر کسی با توجه به اینکه یه سری چیزا رو مهمتر میدونه اولویت بندی میکنه و آموزش میده..این شاید کارا باشه ولی درباره اینکه واقعا بشه برای یه شغل روش حساب باز کرد تردید هست..یعنی مشابه همون سیستم دانشگاه پس بهتره یه آموزشی این وسط به وجود بیاد که فرد به سمت استفاده و نیاز بازار کار سوق بده نه اینکه به صورت پیشرفته تر مباحث دانشکده رو تکرار کنه...بعلاوه تکراری بودن آموزش هاست همه سایت های این چنینی به روش ها مختلف آموزش مثلا پی اچ پی دارند ولی هیچکدوم یه آموزش درست و حسابی برای جاوا اسکریپت ندارن....اینجوریه که سه ماهه یه شرکت داره دنبال چند تا برنامه نویس حرفه ای python میگرده هنوز آگهیش داره خاک میخوره ولی اون چیزی که میخوان نیست و مهندسهای بیکار دارن خیابون متر میکنن
محمدرضا گلستان — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
اول اینکه روی مشکل خوبی دست گذاشتی ولی
فکر می کنم این مورد رو با یه وبسایت نمیشه حل کرد و باید به یک رویکرد حضوری در کنار رویکردهای دیجیتال روی آورد.
شاید یه چیزی مثل شتابدهنده هایی که الان دارن راه می افتن اما با دید فنی.
ولی خوب اون مستلزم وجود محل فیزیکی و طبیعتا پرداخت هزینه های اونه.
باید در مورد هزینه هاش و مسائل و مشکلات حضور فکر کرد
دکتر استارتاپ — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
سلام و درود بر آرش عزیز
آرش جان ما مشابه این سرویس رو طراحی کردیم تا فردا شب رونمایی میشه
فردا شب اطلاع رسانی می کنیم...مخلصیم...
ناشناس — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
آقای میلانی
من از وقتی این چالش رو پیگیری کردید، درحال دنبال کردن موضوع هستم. فکر میکنم حرکت بسیار خوبی هست و امیدوارم موفق باشید.

این سیستمی که شما میخواهید روش کار کنید رو من پارسال قصد راه اندازی داشتم، مدتی روی کاغذ روش کار کردم و به دلایل پیچیدگی بیش از حد موضوع جهت ارائه کار با کیفیت در حد استاندارد های مد نظرم، از ادامه منصرف شدم.

نمونه های مشابهش و شاید غیرمرتبط اینها هستند:
fa.khanacademy.org بخش فارسی خان آکادمی
phet.colorado.edu/fa/ بحش فارسی دانشگاه کلرادو
darsnameh.com درسنامه
maktabkhooneh.org مکتب خونه
kelasedars.org کلاس درس
takhtesefid.org تخته سفید

چند مورد دیگه بود که الان حضور ذهن ندارم.
حشمت — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
به نظر من دست روی موضوع خیلی مهمی گذاشتی.
دو تا مطلب زیر در این مورد به نظرم مفید اومدن:
http://blogs.hbr.org/2014/09/workers-dont-have-the-skills-they-need-and-they-know-it/

http://www.mckinsey.com/features/education_to_employment
موفق باشی،
مصطفی مرادیان — ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
خوب بود.
اگر چه احساسم میگه تمام جوانب رو در نظر نگرفتید ولی کلاً خوب بود، البته علتش می‌تونه این باشه که ایده هنوز خامه!
در مورد برنامه‌نویسی هم باید بگم که من با اون جریان کدخوانی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز بسیار موافقم و این خودش می‌تونه یه ایده باشه! مثلاً اینکه شما بیاید از پروژه‌های کوچک و کاربردی (مثل کتابخانه‌ها، ابزارها و ...) در زبان‌های مختلف برای آموزش برنامه‌نویسی استفاده کنید. GitHub هم بهترین مرجعتون میتونه باشه، همزمان هم می‌تونید کار تیمی و Version Control رو هم آموزش بدید! مثال‌های بسیار زیادی از هر موضوع و مفهوم در پروژه‌های آزاد/متن‌باز وجود داره و شما نیازی ندارید که از اول بیاید پشت سر هم فقط مفاهیم اولیه رو بیان کنید که به نظرم در برنامه‌نویس شدن شخص اصلاً تأثیری ندارن!!!
مثلاً من با اینکه سال‌ها کد زدم به زبان‌های مختلف، اما با کدخوانی «نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز»، تازه برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار یاد گرفتم!
این وب‌سایت و کتاب‌ها رو هم برای شروع بهتون معرفی می‌کنم:
http://aosabook.org/en/index.html

با آرزوی پیروزی و سلامتی.
یک نفر — ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
یک نگاه به startup میزتحریر بیاندازید. http://miztahrir.ir
یک کارهایی در زمینه‌ی اتصال دانشجو به استاد کرده است.
برخی مدرسین و متخصصین روی همین بستر یک سری دوره های آموزشی تخصصی فناوری اطلاعات برگزار کرده اند:
http://www.achoopani.ir/archive/category/training
امیر شعبانی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
سلام :)
سایت های زیادی توی این زمینه فعالیت میکنند. به نظر من بهترینشون www.coursera.org و www.udemy.com هستند.

البته این رو مد نظر داشته باشید که مهترین بخش اینگونه سایتها تولید محتوا هستش! چه کسانی باید این محتوا رو تولید کنند؟ آیا من نوعی ایرانی حال و حوصله چنین کاری رو دارم؟ به نظرم ما ،ایرانی ها، خیلی تو زمینه ساخت فیلم های آموزشی خوب عمل نمیکنیم! تو زمینه تولید محتوا خیلی عقب هستیم ( منظورم به صورت ویدئویی هست)

موفق باشید
شهرام — ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
سلام آرش جان، الان دفعه دومی بود که این پست رو خوندم.(دفعه اول همون لحظه ارسالت بود!) صبر کردم تا کامنت‌های بقیه رو هم ببینم. به نظرم سایت‌های آموزش فارسی هستند یک چندتایی که هر کدوم بنا به اولویت‌هایی که به نظرشون می‌رسیده، به نحوی از نمونه‌های خارجی مدل برداری کردن و شاید هم ابتکارهایی بومی به اون اضافه کرده‌باشند.

البته می‌بینیم که مشکل، همچنان باقیست. فکر کنم شما در تحلیل کارت تمرکزت رو از مشکل برندار، که مشکلی رو که مطرح کردی حل کنیم.

اینجا یک سری موارد که به ذهنم رسیده عرض می‌کنم. شاید مفید باشن :)

اگر قصد داری گواهی‌نامه صادر کنی، باید به یک مرجع قابل قبول برای عموم شرکت‌های ایرانی و اگه زورت رسید بین‌المللی وصل بشی. یعنی گواهی‌نامه‌ تو با همکاری اونها صادر کنی. شاید انجمن انفورماتیک، شاید یک وزارتخونه یا حتی یک شرکت بزرگ که سرش برای این کارها درد کنه!
اگر موضوعات متنوع هستند شاید بشه در هر زمینه یک سازمان (مسئول) را برای صدور گواهی‌نامه در نظر گرفت.
دوره‌های آموزشی رو رایگان در نظر نگیر. حداقل نه همه‌اش رو. اما ارزان باشند. تجربه نشان داده که رایگان به ناچیز(چیز!) انگاشته می‌شود و جدی گرفته نمی‌شود!
سعی کن درآمدزایی برای مدرسان کاملا عینی و جدی و قابل قبول باشد.
شاید بد نباشد امکان برگزاری کلاس آنلاین هم داشته باشی. کلی یا جزئی یعنی شاید مثلا قسمت رفع اشکال آموزش رو آنلاین با حضور همزمان استاد و شاگرد برگزار کنی.

تو بیزنس‌های نزدیک دنبال همکار تجاری بگرد (third party) مثلا اگه سایت‌های فری لنسینگ رو ببینی برای خودشون تست و certificate دارند. اودسک و ایلنس مثلا، یعنی من فری لنسر اونجا، گرید ۲ زبان انگلیسی و جاوا رو که بگیرم، کارفرماها مطمئن می‌شوند که بنده تو زبان و جاوا تا حد مورد نظر دانش دارم. خب شما می‌تونی نقشی موازی با سایت‌های فری‌لنسر ایرانی، سایت‌های استخدام و job finder ایرانی و از این قبیل بازی کنی.

موفق باشی
سعیده شکرانه — ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
من واقعا خوشحالم که در جریان این چالش قرار گرفتم :)
و این‌که با خوندن این پست و کامنتاش کلی چیز جدید یاد گرفتم. مرسی.
محمدرضا نجفی پور — ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
مرسی آرش جان.
با یه سایت فارسی چند مدت پیش آشنا شدم. به نظرم جالبه کارشون.
میشه به عنوان استاد عضو شد و در ازای دریافت مبلغ یا رایگان از دانشجوها، کلاس درس ایجاد کرد.
اینم آدرس: edspace.org
البته یه سری کمبود داره که با مدیر سایت در میون گذاشتم ولی در کل به نظرم جالبه.
فاطمه رشیدى — ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
آرش جان! خیلى زیبا بیان کردى، سرمایه گذارها براى ایده خام سرمایه گذارى نمى کنن. و چه تصمیم خوبى گرفتى. موفق باشى!
اتابک آکسون — ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
حس خوبی دارم که تو انتخاب ایده ات من هم یه جورایی سهیم بودم :) :پی
حامد قدیریان — ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
سلام آرش جان،من حدودا دو-سه ماه پیش یه سایتی راه انداختم به نام .BClass.ir در این سایت قصد داشتم با هزینه ی بسیار پایین ویدیوهای آموزشی رو ارائه کنم. البته من به دلیل اینکه در حال انجام پایان نامه ی ارشدم بودم بسیار آروم اما پیوسته حرکت کردم. من همه چیز رو بسیار ساده فرض کردم. کاربر در کلاس مورد نظرش ثبت نام میکنه، اولین آموزش (نیم ساعت ویدیو - شامل چندین ویدیوی کمتر از ده دقیقه) به ایمیلش ارسال میشه. همراه با این آموزش یک تمرین کوچیک، ساده،مرتبط وجود داره که فرد بعد از انجام و ارسال اون ، توسط استاد مورد ارزیابی قرار میگیره و در صورت قبولی آموزش بعدی به ایمیلش ارسال میشه(توضیح بیشتر:ایمیلها از طریق مندریل ارسال میشدن).من برای اندروید 5 ساعت ویدیو ارائه کردم و سه نفر ثبت نام داشتم. البته من اصلا تبلیغات انجام ندادم. حتی توی شبکه های اجتماعی به دوستام هم نگفتم. قصدم پیش بردن کار به صورت آروم بود که موفق هم شدم :)
حالا هم خوشحال میشم که دامنه رو در اختیار شما بزارم و با شما همکاری کنم.البته هنوز یه کوچولو از پایان نامه ام مونده اما وقتی چهره ی خندان آرش رو میبینم همینجوری دوستدارم دستم رو بالا کنم!بگم من هستم( با یک اراده ی قوی و مصمم )

پ.ن : اشتباه نشه،سایت باکلاس بود فقط چون کلاسی در کار نبود من بهش میگفتم بی کلاس، یعنی قرار بود خیلی خاکی اون جا درس بدم(ریا نشه!) البته از لحاظ فیزیکی هم کلاسی در کار نبود. این شد مزید بر علت و این چنین بود که نام سایت "بی کلاس" شد!
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
- بهزاد خسروی فر و محمد خدادادی: ممنون بابت معرفی و یادآوری کورسا

- امیرحسین جدیدی‌نژاد: همینطور که گفتید راه‌حل‌های موجود همه فقط بخشی از ماجرا رو پوشش دادند. البته هکر ایسکول نمونه‌ای از آموزش با استفاده از کار بر روی پروژه‌های اوپن سورس هست.

- محمد قاسمی: بله HackaGlobal هم گزینه خوبی هست. گو اینکه هدف این هکاتون به نظر می‌رسه ایجاد کامیونیتی و هک در یک روز باشه که احتمالن برای هکرهای متوسط به بالا قابل استفاده باشه. ممنون که مطالبم رو دنبال می‌کنی :)

- امیر محرمی: راستش گاهی وقت‌ها برای آموزش چیزی نیاز نیست در ابتدا تسلط کافی داشته باشی. در واقع آموزش باعث می‌شه که عمیق‌تر در موردش تحقیق کنی و فکر کنی. حتمن در این راه به کمک همه دوستان نیاز خواهم داشت. ممنون بابت اعلام آمادگی امیر جان.

- محمد سپهوند: بله زبان انگلیسی یکی از مشکلاتی هست که هنوز حل نشده. راستش در مورد محتوا فارسی من نظرم این هست که باید محتوای فارسی داشته باشیم. اینکار باعث تسهیل انتقال دانش می‌شه. در ضمن خیلی از اوقات نیاز به محتوای بومی شده داریم. گو اینکه من نیاز به تولید محتوای انگلیسی رو از طرف ایرانی‌ها رو هم نفی نمی‌کنم. می‌دونید حس می‌کنم موضوع یک و صفر نیست.

- امین رشیدی: ممنون امین جان بابت مطلبی که در مورد سرفصل‌های دوره كارشناسی مهندسی نرم افزار منتشر کرده بودی و اینجا باهامون به اشتراک گذاشتی.

- مریم اصغری: ممنون بابت معرفی edx. در مورد رایگان بودن یا نبودن برا دانشجوها فکر کنم هنوز زود هست که در موردش فکر کنیم.

- سجاد: ممنون بابت معرفی دو سایت مکتوب‌خونه و تخته‌سفید.

- محمدرضا گلستان: هنوز روی حضوری یا غیر حضوری بودنش تصمیمی نگرفتم محمدرضا. احتمالن نیاز به ترکیبی از این دو حالت باشه.

- دکتر استارتاپ: دکتر جان خبر خیلی خوبی بود. پس قراره از چند جبهه بریم به سمت حل این مشکل :) خیلی خوشحال شدم که باهم داریم روی یه موضوع کار می‌کنیم.

- ناشناس: ممنون بابت معرفی چند وب‌سایت که در تحقیقات سال گذشته بهشون رسیده بودین.

- حشمت: ممنون بابت مقالاتی که معرفی کردید.

- مصطفی مرادیان: ممنون بابت معرفی کتاب و نظرتون در مورد استفاده از نرم‌افزارهای متن باز برای آموزش

- یک نفر: ممنون بابت معرفی miztahrir.ir

- امیر شعبانی: ممنون بابت معرفی udemy و کورسا. امیر جان من فکر می‌کنم جمع بستن ما ایرانی‌ها زیاد خوب نیست. مثلن همین بخش نظرات رو در نظر بگیر و مقایسه کن با بخش نظرات یک بلاگ تخصصی در سال‌های قبل. وضعیت خیلی بهتر از قبل شده به نظرم.

- محمدرضا نجفی پور: ممنون بابت معرفی edspace.org

- شهرام: ممنون که دو بار این نوشته رو خوندی شهرام جان. در مورد دادن مدرک توضیحاتی در کامنت قبلیم نوشته بودم.

- اتابک آکسون: با سپاس :)

- حامد قدیریان: از اینکه خیلی کوچیک کار رو شروع کردین خوشحالم. فقط دلیل اینکه نخواستید در شبکه‌های اجتماعی در موردش حرف بزنید رو نتونستم متوجه بشم. شاید به این دلیل بوده که نمی‌خواستید که ابتدا با خیل زیادی از افراد کار رو شروع کنید و دوست داشتید چند دوره رو به صورت ازمایشی با تعداد افراد کم جلو ببرید.
در مورد همکاری خیلی هم خوشحال می‌شم اگه بتونیم در آینده خیلی نزدیک در این مورد همکاری داشته باشیم.
محمد سپهوند — ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
خیلی خوبه که کامنتا رو هم جواب میدی :)
جادی — ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
ممنون. توضیحات خوبی بودن... ولی چرا فید کامل نیست؟ من همیشه از فید می خونم و حالا هی مجبورم کلیک کنم به شیوه دهه نود بیام تو خود وبلاگ... حدس می زنم عامدانه نباشه چون الان خونده شدن مهمتر از تعداد ویزیتور صفحه است (: منتظرم گزارش جدید رو بخونم و امید دارم که توی فید بخونم کاملش رو (:
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
- جادی: نه عمدی نیست. چون دلیلی نداره که بخوام فرد رو بکشونم توی وب سایت تا حتمن از اینجا بخونه جادی جان. این مورد رو حل کردم / اگه مشکلی بود لطفن خبردارم کن :)
علیکس — ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
خب این مشکلی که گفتی البته که هست ولی یه مشکل نیست، مجموعه از از مشکلات مختلفه همونطور که دوستان دیگه هم گفتن. عجالتا مهمترین مشکل خود من در یافتن نیرو این بوده که چطور چیزی که توی رزومه اومده رو اعتبار سنجی کنم. برای همین اگه یه جایی باشه که امتحان هم بگیره از افراد به نظرم خوب میشه. اتفاقا تازگی ها یه مسابقه برنامه نویسی در دانشگاه شریف برگزار شده بود که هدفش رتبه بندی شرکت کننده ها و معرفی به بازار کار بود.

توی سایتهای آموزش برنامه نویسی هم این یکی به نظرم متفاوت و بسیار موثر عمل کرده ;)
https://codebabes.com
مهدی صاحبی — ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
من هم وارد این چالش میشوم. تشکر از معرفی این روش.
رضا خرد — ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
سلام به نظر من ایده خوبیه ولی محتوایی که ارائه میدید مهمه برای پیشرفت این ایده..امیدوارم موفق باشید
ایمان احمدی — ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
سلام آرش جان. خسته نباشی . ایده خیلی خوبی رو مد نظرت قرار دادی...
یه سایت مد نظرم بود گفتم که بررسی کنی و به کارت میاد www.learnfiles.com
موفق باش.
سید امیرحسین نیکوکار — ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
آرش خان سلام.
یه سایت هم ما داریم که یه نگاه بندازید بد نیست: http://www.farsilearn.ir
البته بخش دوره های تحصصی اش رو ببینید. در ضمن اگه پیشنهادی هم باشه استقتبال می کنیم.
موفق باشید

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)

Error: Something went wrong!