داستان تولد «نینجای خوشحال‌سازی» 1393/09/01

مدتی است که من خودم رو هکر و نینجای خوشحال سازی معرفی می‌کنم. من در مورد هکر بودن و فرهنگ هکرها مطلبی رو قبلن نوشتم که می‌تونید مفصل اون رو بخونید. ولی اگر بخواین خلاصه توضیح بدم هکرها، برخلاف تعریفی که رسانه‌ها از اون‌ها ارایه می‌دهند، به افرادی گفته می‌شوند که همیشه در حال ساختن و کنجکاوی بازیگوشانه در موارد مختلف هستند. خوب این بخش اول معرفی من رو تقریبن توضیح می‌ده. من کسی هستم که از ساختن چیزهای که بتونم خلاقیتی از خودم در اون‌ها نشون بدم هیجان‌زده می‌شم و معمولن دوست دارم وقتی مطلبی رو مطالعه می‌کنم تا عمقی که بتونم در اون مطلب نفوذ کنم و همیشه این کنجکاوی خودم رو تقویت کنم.

و اما می‌رسیم به بخش دوم معرفی من که «نینجای خوشحال‌سازی» هست. ماجرای این عنوان از اینجا شروع شد که نازنین رحیمی عزیز، برگزارکننده‌ی رویداد استارتاپ‌ویکند گنبدکاووس، ازم خواست که در برگزاری رویداد در کنارش باشم. من نمی‌خواستم که در نیمه اول سال ۹۳ در استارتاپ ویکندها به عنوان مربی شرکت کنم ولی به اصرار نازنین تصمیم گرفتم که در رویداد با عنوانی دیگه شرکت کنم.
نازنین از من پرسید حالا که به عنوان مربی در این رویداد شرکت نمی‌کنم عنوان من بر روی کارت گردنی چی باید چاپ بشه، مثلن VIP خوبه؟ که مسلمن با توجه به این که من آدم خاصی نبودم دلیلی نداشت که از این عنوان زیر اسمم استفاده بشه. در این بین ایده‌ی توی ذهنم جرقه زد که حضور من در اون رویداد تنها یک دلیل داره و اون هم اطمینان از خوشحال بودن شرکت‌کننده‌های اون رویداد هست. به همین خاطر از نازنین خواستم که عنوان من رو روی کارت گردنی Happiness Manager یا «مدیر خوشحال‌سازی» بنویسه. اون رویداد پر از لبخند و خنده‌های افراد و حتا گاهی برگشتن اعتماد به نفس از دست رفته شرکت‌کننده‌ها بود. نه اینکه بگم تنها دلیل این جو خوب در رویداد من بوده باشم نه بلکه به غیر از من نزدیک به ۱۵ نفر برگزار کننده و مربی وجود داشتند که هر لحظه تلاش می‌کردند رویداد به خوبی برگزار بشه... بلکه منظور من از مطرح کردن این مطالب فقط اشاره‌ای بود به شروع استفاده از کلمه «خوشحال‌سازی» توسط من.

آرش میلانی در اختامیه استارتاپ ویکند گنبد کاووس

در ضمن خیلی برام جالب بود که بخشی از حرفه و مطالعات من که طراحی برای تجربه کاربریِ بهتر هست شامل این کلمه یعنی «خوشحال‌سازی» می‌شه. در واقع  تک‌تک طراحان تجربه کاربری، روزانه برای خوشحال‌سازی کاربران خودشون تلاش می‌کنن.

بعد از رویداد من به این فکر می‌کردم که چقدر ترکیب کلمات «مدیر» و «خوشحال‌سازی» در کنار هم رسمی هست و اصلن هیجان‌انگیز نیست و اینگونه شد که پای کلمه «نینجا» وارد داستان ما شد. همانطور که می‌دونید تخصص نینجاها در جنگ‌های غیرمتعارف بود و برعکس سامورایی‌ها که از سلاح کاتانا به عنوان سلاح اصلی خودشون استفاده می‌کردند، نینجاها از هر ابزاری که می‌تونستند برای رسیدن به هدفشون استفاده می‌کردند. با این تعریف آرش هم می‌تونست یه نینجا باشه اما نه یه نینجای معمولی و درگیر جنگ و نبرد بلکه «نینجای خوشحال‌سازی». بدین معنی که از هر آنچه که در امکان خودم دارم برای خوشحال کردن افرادی که با آنها در ارتباط هستم استفاده کنم. در ضمن به عنوان یک نینجای خوشحال‌سازی متوجه این موضوع باشم که قرار نیست اتفاق‌های اطراف خودم رو تحت کنترل نگه‌دارم ولی بدون توجه به وخامت اوضاع همیشه راهی برای خوشحال‌کردن افراد پیدا کنم.

و حالا بعد از مدت‌ها به عنوانی رسیده بودم که با احساس درونی من و هدفم در زندگی همخوانی داشت و اینگونه بود که کلمه «نینجای خوشحال‌سازی» متولد شد!

نظرات خوانندگان این نوشته

آرین سلطانی — ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
قرار نیست اتفاق‌های اطراف خودم رو تحت کنترل نگه‌دارم ولی بدون توجه به وخامت اوضاع همیشه راهی برای خوشحال‌کردن افراد پیدا کنم.

خیلی خوب بود این :)
فرزام خجسته‌نیا — ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
این که یه عنوان یا کلمه پیدا شده که تونسته آرش رو خوش‌حال بکنه خودش به تنهایی عالی و هیجان‌انگیز هست برای من حالا این عنوان در ارتباط با خوش‌حال کردن افرادی هم هست که در ارتباط با آرش و کارهای اون دیگه نورعلی‌نور می‌شه ماجرا
امیدوارم همیشه بتونی به اون هدفی که پیش بینی کردی برسی و در کارها و ارتباط‌هایی که داری به‌عنوان یه نینجای خوش‌حال‌سازی عمل کنی
علیرضا حسین نژاد — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نینجای عزیز برات آرزوی خوشحالی همیشگی رو دارم!
دایی امیر — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
به به تبریک میگم. یجورایی باهم هم فازیم. همیشه شاد و موفق باشی عمو.
محسن برجی — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ترکیب بامسمایی است.
زینب — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
این اسم واقعا بهتون میاد,این رو میشه در ارتباط با شما حس کرد
مهدی شکورزاده — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
عالیه. خیلی خوشحالم که میخواید همه مردم رو شاد کنید
شاد باشید و موفق
الهام — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
چقدر عالی
داستان نینجای خوشحال سازی رو برای شاگردام تعریف میکنم. به امید اون روز که آدمهای بیشتری بخوان همچین نینجایی باشن
محمد رضا گل آقائی — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
چند نمونه از فعالیت های یک نینجا خوشحال سازی رو میتونی در همین برنامه نام ببری و در موردشون توضی بدی که معنا و مفهومش برای من بیشتر جا بیوفته؟
تمدن — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
سلام آرش
مطلب خوشحال کننده ای بود :) و یک نکته:
در بیوگرافی خودت کلمات «هکر» و «نارمند» به صفحات وبلاگ و شرکت تون، لینک شده. به نظرم الان وقتشه که کلمه ی «نینجای خوشحال‌سازی» رو هم به این مطلب لینک کنی ;)
زهرا — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
خیلی دوست داشتم مفهومش رو بدونم اما خجالت میکشیدم بپرسم.احساس میکردم چون کسی چیزی نپرسیده همه بلدن و فقط من بلد نیستم:-D
مرسی که توضیح دادی.فقط منم مایلم یه کم در مورد کاری که یه نینجای خوشحال سازی انجام میده بیشتر بدونم.چند نمونه رو اگه اشاره کنی خیلی خوب میشه
سیما — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
خیلی خوبه در هر گروه و جمعی نینجای خوشحال سازی باشه.
شاد باشی آرش جان
علی اکبر آهنگری — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
امیدوارم همیشه شاد باشی و خوشحال ساز ;)
آمیرزا — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
یکی از نقاط قوت بلاگت دوستانه بودنشه .. با خواننده‌ها راحتی ..
حتی این راحتی و نزدیکی توی ایمیلهایی که بعد از انتشار مطالبت برای دوستات (اسم مشترک رو نمیشه روی دنبال کننده های وبلاگت گذاشت، با توجه به رفتارت کلمه دوست درمورد خواننده های وبلاگت بیشتر صدق میکنه) میفرستی محسوسه ... ایمیلهایی که میفرستی پر از انرژی هستن و خیلی راحت و صمیمی نوشته شدن و اینکه توی هر ایمیل هر فرد به اسم خودش خطاب میشه باعث میشه که آدم احساس راحتی بیشتری هم بهش دست بده.
امیدوارم همیشه موفق باشی...
محمد — ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ممنون که توضیح دادی. من که کنجکاو بودم بدونم.
مصطفی — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نوع نگاهت واقعا دوست داشتنی و جذابه و همینه که باعث خوشحال سازی میشه. بنده خدا میگه
Happiness is like a kiss, You must share it to enjoy it
با شناختی که ازت دارم، تو خودت فردی خوشحال، با روحیات مثبت هستی و برای خوشحال و مثبت ماندن چاره ای جز خوشحال سازی دیگران و بارش انرژی مثبت نداری و واقعا نینجای خوشحال سازی میتونه کاملا فیت باشه. عااااالی آقا.
بهمن — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نینجای خوشحال‌سازتولدت مبارک
آرش جان هم نینجای خوشحال سازی و هم VIP
من که حتی وقتی که دست نوشته های شما رو می خونم خوشحال میشم
و حتی وقتی به شما فکر می کنم نا خود اگاه خوشحال میشم
امیدوارم که همیشه خوشحال باشی و خوشحال ساز .
مهرداد رفیع زاده — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عالی بود
نمیدونم ولی شاید روز اولی که همدیگرو دیدیم معنی هکر و نینجای خوشحال ساز و برام نمیگفتی منم هیچ انگیزه ای واسه شروع کار نداشتم چون به این اعتقاد دارم تو کلمات انرژی های زیادی هست و این کلمات باعث افزایش انگیزه میشه :)
همیشه شاد و موفق باشی
احمد — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
موفق باشی آرش جان
منم از تکنیک های مختلفی برای خوشحال کردن استفاده میکنم
تکتم — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
من لحظه به لحظه شاهد تلاشت برای شاد کردن تمامی شرکت کننده ها و افراد حاضر در رویداد گنبد بودم .
خوشحالم که راهی را پیدا کردی که هم خودت شاد و راضی هستی و نتیجه اش برای بقیه هم خوشحال کننده است.
سینا — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
خب اینکه خوشحال بودن و خوشحال کردن الان برای همه مون مهمترین چیزه تو زندگی و اون نقش رو چه به عنوان مدیر خوشحال سازی یا نینجای خوشحال به عهده گرفتی خیلی ارزشمنده. الان فقط دنبال خوشحالی ام . چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی و اجتماعی.
امیدوارم همیشه خوشحال و کمک کننده باشی و بمانی
سعیده — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
برای منم سوال بود ولی فکر نمیکردم که داستان خاصی پشتش باشه،گفتم شاید نینجاها رو دوست دارید کلا! :-))
فرزانه — ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
جالب بود. واقعا برام سوال بود که این عنوان ازکجا اومده
مکائیل — ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
واقعا عالی بود امیدوارم همیشه این حالت رو داشته باشید
و براتون آرزوی موفقیت دارم چونکه لایق بهترین ها هستید...
{گل}
آذر — ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
اولش که توی ایمیل خوندم نینجای خوش حال سازی, ذهنم درگیر شد که این دیگه چیه, و الان احساس میکنم که جای یه همچین چیزی واقعا خالی بوده ... چرا که نه ...:) موفق باشیدآقا آرش
سعید رمضانی — ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
آقا این همه نظر هست زیر مطلبت، منم نظر خاصی که ندارم، ولی خب باز نظر می‌گذارم و می‌گم که:
اون ایمیلی که می‌فرستی، انرژی داره. گرچه خب قاعدتا دستی و یکی یکی نمی‌فرستی. ولی خب باز انرژی داره.
در ضمن یادآوری کنم که زندگی بالا پایین داره و خوشحالی هم همین طور. ناراحت نشی اگه یک هو نشد که خوشحال باشی. زندگی همین طوریه دیگه(:
آمیرزا — ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
میرما هم به لطف مطلبی که نینجای خوشحالسازی چند ماه پیش منتشر کرده بود (چالش شش ماهه)، متولد شد ..
وبلاگ خیلی خوبی داره، نوشته هات به آدم انرژی میدن.
حیف که مدت زیادیه که دیگه چیزی ننوشتی ..
در هر صورت خوشحال میشم اگه نگاهی به میرما بندازی، گرچه هنوز خیلی بچه ست، و گرچه اون هدف مالی پنج میلیون تومانی توش در نظر گرفته نشده .. البته همونطور که خودت هم تو پادکست بی نام گفتی اولویت خوشحالسازی مردمه:
http://bit.ly/1B6D2vm
شبنم — ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
چه خوب و عالی که کسی پیدا شده که خودش مدیر یا نینجای خوشحال‌سازی معرفی میکنه اگه راست باشه خوش به حال کساییکه باهاش کار می کنند چون من مدیری دارم که از خوشحال بودن افرادی که باهاشون کار میکنه نگران و ناراحت میشه!
تبی — ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
سلام.خیلی خوبه که با شما آشنا شدم.لطفا بیشتر بگید که برای حفظ روحیه ی جنگندگی و عملی کردن ِ ایده هاتون چه میکنید.
وحید — ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
در واقع نینجا زاییده کوگا و ایگا هست و به معنی " انسان فوق العاده " هست که به "شینوبی" هم معروف هستن ، هنری که نینجاها آموزش میبینن "نین جوتسو" نام داره
علت این نامگذاری هم برمیگرده به کارهایی که نینجاها انجام میدادن که در اون زمان یک چیزی فراتر از تصور مردم بود مثل راه رفتن روی دیوار ها ، پرواز کردن روی درخت ها ، غیب شدن ، مهارت های فوق العاده جنگی و ...
از لحاظ لغوی به کسی که کارهای فرارتر از انتظار و درک بقیه انجام میده "نینجا" میگن ، اما در واقع نینجا به کسی میگن که هنر "نین جوتسو" آموزش میبینه
خوشحالم که همچین لقبی انتخاب کردی :)
برای آشنایی بیشتر با نینجاها : shinobidojo.ir
محسن شعله — ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
جالب بود و خوشم اومد! به خوشحال کردن دیگران خیلی از اوقات فکر می کنم به اینکه چه جوری حالشون خوب میشه که نتیجه مستقیم در کار و تولید ارزش در تیم ها داره.
سجاد باغبان — ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
سلام ارش جان
از اینکه با شما در استارت اپ ویکند اردبیل آشنا شدم خیلی خوشحالم
و از اینکه برای خوشحالی جوانا تلاش میکنی خیلی خوشحالم و بهت میگم که روح بزرگی داری.
با تشکر
محمد حسن رضایی — ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
خیلی وقت بود دنبال فلسفش بودم و روم نمیشد بپرسم . خوشحالم که سرچ کردم و بهت تبریک میگم بخاطر این انتخاب

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)