چرا حتما باید در یکی از کورس های اسکرام شرکت کنید! 1390/08/11

چند هفته به پایان زمان تحویل پروژه تان مانده و تنها ۷۰ درصد پروژه (از نظر شما) پیش رفته است. شما سعی می کنید با کار بیشتر و به کارگیری افراد بیشتر این مورد را جبران کنید ولی نتایج چیز دیگری را نشان می دهد. به هر ترتیبی هست پروژه را به مشتری تحویل می دهید و اولین چیزی که از مشتری می شنوید این است که آنچه انجام شده است با آنچه که وی خواسته بود هیچ همخوانی ای ندارد!
این سناریو یعنی شکست پروژه، چه از لحاظ مشتری و چه از طرف توسعه دهندگان محصول. به نظر شما تا چه هنگام باید این سناریو ها در پروژهای نرم افزاری تکرار شود؟

نکته جالب در این میان این است که این مشکل تنها مختص پروژه های انجام شده در ایران نیست بلکه طبق آمار دقیق تنها ۱۱% از پروژه های انجام شده در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۴ موفق بودند. این آمار باعث شد تا بزرگان توسعه نرم افزار با بررسی این ۱۱ درصد به نکاتی برسند که بعد ها به عنوان اصول بیانیه اجایل (یا چابک) منتشر شد. تمامی این تلاش ها باعث شد که این آمار در سال ۲۰۰۴ به عدد ۳۴% برسد، که بیش از دو برابر پیشرفت محسوب می‌شود. در این بین نمی توان تاثیر دو اصل (۱) همکاری نزدیک مشتری و (۲) قدرت انعطاف پذیری نسبت به تغییرات را نادیده گرفت.

راستش را بخواهید من تحمل شنیدن خبر شکست یک پروژه نرم‌افزاری دیگر را ندارم و خسته ام از اینکه اشتباه ها پشت سر هم تکرار می‌شوند و حتی خسته تر از این که تیم ای به خیال خود به روش اسکرام پیش می‌رود و به جایی نمی رسد.

اما برگردیم به سوال "چرا باید در یکی از کورس های اسکرام شرکت کنید؟". راستش من خودم جزو کسانی هستم که معمولا خودآموزی رو به نشستن سر هرگونه کلاس ای ترجیه می دهم. اما خوب قضیه این کورس ها اندکی با نشتن های سر کلاس ما فرق دارد. شما در این کورس ها دو روز پر هیجان و کار تیمی نفس گیر را تجربه خواهید کرد.
در ضمن شرکت در این کورس ها باعث تسریع در بکارگیری روش های اجایل مخصوصا اسکرام در تیم و بیزنس تان خواهد شد که ممکن است بدون این کاتالیزور هفته ها طول بکشد تا تیمی چابک تشکیل دهید.
علاوه بر این به نظر من دوستانی هم وجود دارند که در حال اجرای اسکرام هستند ولی به نظرشان این روش کاربردی نیست و پس از مدتی حتی ممکن است در بلاگ خودشان پستی با این مضمون منتشر کنند که "اسکرام برای ما ایرانی ها ساخته نشده"! به قول هنریک کنینبرگ که از اساتید Lean ساکن سوئد هست، "لطفا نگویید که اسکرام کار کرده‌اید. شما شاید روش اسکرامیش استفاده کردید که مسلما اسکرام نیست." (البته این به معنای نفی تجربی بودن اسکرام نیست)

تمامی مطالب بالا تنها چند دلیل از ده ها دلیل ای است که شما بایستی در یکی از کورس های دو روزه اسکرام که با زحمت بسیار دوستانی چون اسد صفری و شرکت نارمند برگزار می شود، شرکت کنید و این فرصت را از دست ندهید و تازه پس از این دوره، ما اجایل دوستان ایران در انجمن اجایل ایران در کنار هم خواهیم بود تا پروژه های موفق ای را به کمک هم به انجام رسانیم.

نظرات خوانندگان این نوشته

تا به حال نظری در مورد این نوشته داده نشده است. شما اولین نفر باشید.

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)