آنچه در دوره اول یادگیری برنامه‌نویسی من، مربوط به چالش طراحی سرویس در شش ماه، گذشت 1393/08/06

من در ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۳ چالشی رو برای خودم تعریف کردم که بر اساس اون قرار هست در عرض شش ماه سرویسی رو طراحی کنم که بتونه ۵ میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشه و قرار گذاشتم که به صورت مرتب و شفاف در مورد روند انجام کارها در بلاگ خودم بنویسم. اگه می‌خواید در این مورد بیشتر بدونید به این نوشته مراجعه کنید.

در گزارش دوم خودم در مورد چالش طراحی سرویس در شش ماه، نوشتم که می‌خوام طی دوره‌های آموزشی آفلاینی این مورد رو آزمایش کنم که چقدر خودآموزی بر پایه یک پروژه شخصی می‌تونه در یادگیری برنامه‌نویسی تاثیر گذار باشه. البته قرار بود این یادگیری نه در خلوت افراد بلکه در طی یک کار تیمی و در کنار یک مربی (یعنی من، که بیشتر نقش تسهیلگر رو داره) اتفاق بیافته. در این متن سعی می‌کنم از نحوه برگزاری و چالش‌های این دوره‌های آموزشی بنویسم.

و اما برگذاری این دوره‌ها چگونه شروع شد

الان که دارم این متن رو می‌نویسم تنها چهار روز به پایان دوره آموزشی برنامه‌نویسی‌ای که طراحی کرده بودم مونده. اما برگردیم به سه یا چهار هفته قبل. در اون روزهای اول چند نفر از خواننده‌های بلاگ من بعد از خوندن در مورد این دوره‌ها به من ایمیل زدند و خواستند که در  دوره اول شرکت کنند. ظرفیت دوره محدود به ۵ الی ۷ نفر بود و من بعد از تماس تلفنی با تک‌تک افراد سعی کردم مطمئن شم که افراد از هدف دوره کاملن آگاهی دارن. در ضمن در این تماس تلفنی تونستم تقریبن با پیش‌زمینه افراد در مورد برنامه‌نویسی آشنا بشم. در بین افراد شرکت‌کننده برنامه‌نویس‌های مختلفی از نظر سطح دانش برنامه‌نویسی بودند: هم فرد مبتدی داشتیم و هم فرد متوسط و هم برنامه‌نویس با تجربه.
در ضمن این دوره از لحاظ ترکیب جنسیتی شامل ۴ زن و ۳ مرد بود که به نظرم این بالانس جنسیتی برای موفقیت این دوره‌ها الزامی بود. (گو اینکه در میانه راه به علت مشکلات شخصی دیگه نتونستیم یکی از شرکت کننده‌های خوب دوره‌ها رو در ترکیب گروه داشته باشیم. من امیدوارم که بتونیم میزبان ایشون در دوره بعدی باشیم)

با توجه به ظرفیت دوره متاسفانه من مجبور شدم از چندین نفر که درخواست شرکت در دوره رو داده بودند بخوام منتظر دوره بعدی بمونند. الان که سه هفته از شروع دوره اول می‌گذره می‌تونم بگم که هفت نفر تعداد بالایی بود و فکر می‌کنم ۵ نفر برنامه‌نویس به ازاری هر مربی می‌تونه عدد بهتری از نظر کیفیت دوره باشه.

تصمیم من در مورد قیمت دوره‌ها

در پست قبلی خودم گفتم که از شرکت‌کننده‌های این دوره‌ی آموزشی قرار هست مبلغی رو دریافت کنم ولی اون موقع نمی‌دونستم که اون مبلغ مناسب چقدر هست.
اولش تصمیم گرفتم تا از خود شرکت کننده‌ها بخوام در ابتدا مبلغی رو که فکر می‌کنن ارزش واقعی کورس هست پرداخت کنند. بعد در انتهای دوره ازشون بخوام در مورد اون مبلغ بازنگری کنن و بگن که چه مقدار اضافی‌تر حاضر هستند پرداخت کنند و یا اینکه باید چه مقدار از مبلغ پرداختی اولیه رو بهشون برگردونم. بعد از این کار پشیمون شدم چون بعد از صحبت کردن با چند نفر از شرکت‌کننده‌ها به نظر می‌رسید افراد هیچ دیدی از دوره نداشتند و عددهایی که می‌گفتند کاملن بر اساس حدس و گمان بود.
در نتیجه تصمیم گرفتم که برای دوره اول که ۴۸ ساعت قرار بود طول بکشه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان رو در نظر بگیرم. در ضمن به شرکت‌کننده‌ها این اطمینان رو دادم که اگر در آخر دوره از کیفیت دوره ناراضی بودند، بدون هیچگونه سوالی قیمت دوره رو بهشون برخواهم گردوند. البته باور دارم ارزش این دوره‌ها بیشتر از این مبلغ هست و هنوز نیاز هست که روی قیمت بیشتر کار کنم.

محل برگذاری دوره‌ها

مورد بعدی که باید بهش می‌پرداختم مکان برگزاری این دوره بود. در نظر داشتم با چندین نفر صحبت کنم تا در صورت توافق این دوره‌ها در محل شرکت اون‌ها برگزار بشه. زمان برگزاری دوره‌ها هم ساعت ۵ الی ۸ بود. این ساعت رو به دو دلیل انتخاب کردم. اولین دلیل این بود که تعدادی از شرکت کننده‌ها شاغل یا دانشجو بودند و تنها زمان مناسب برای اون‌ها عصر بود و دومین دلیل این بود که این ساعت معمولن خارج از ساعت‌های اداری میزبان دوره بود. خوب ملاقات من با اولین اسپانسر احتمالی دوره آموزشی اونقدر خوب پیش رفت که نیاز نشد تا من به گزینه‌های دیگه‌ای در مورد مکان برگزاری فکر کنم. این شد که شرکت چیستا اولین اسپانسر این دوره‌ها شد. شرکت چیستا برروی ارایه راه‌کارهای مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM تمرکز داره. از همین‌جا از عسل راد و حمید تدینی عزیز بابت میزبانی عالی‌شون و همینطور از تک‌تک خنده‌هایی که هر بار با هم برخورد داشتیم تشکر می‌کنم و امیدوارم بتونیم این همکاری رو ادامه بدیم.

آنچه در این سه هفته از شروع دوره‌ها گذشته

روز اول دوره روز هیجان‌انگیزی بود. در ابتدای دوره پس از اینکه افراد خودشون و پیش‌زمینه برنامه‌نویسی خودشون رو به سایرین معرفی کردند، من در مورد قوانین ساده‌ای که برای محیطی خوب برای کار گروهی و برنامه‌نویسی نیاز بود صحبت کردم که برخی از اون‌ها شامل این موارد می‌شه که در زیر نوشتم:

  • از بچه‌ها خواستم که به هیچ‌وجه شوخی‌های جنسیتی یا قومیتی و ... انجام ندند.
  • اگر قصد کمک به فرد دیگری رو دارند یا اینکار رو انجام ندند و یا اینکه تا آخر ماجرا کنار اون فرد باشند.
  • از گرفتن ایرادهای بی‌مورد و خارج از بحث از حرف‌های همدیگه خودداری کنند.
  • البته باید این مورد رو هم اضافه می‌کردم که از جنگ بین زبان‌های برنامه‌نویسی خودداری کنند.

سپس من یادآوری کردم که بعد از این دوره انتظارم این هست که سرعت یادگیری افراد بالاتر رفته باشه و همینطور به راحتی بتونند پروژه‌های خودشون رو از صفر تا صد مدیریت کنند و جلو ببرند. بعد تک‌تک افراد از پروژه‌ی خودشون که برای این چهار هفته در نظر گرفته بودند گفتند. در بین پروژه‌ها Timetabling تحت وب، بانک گیاهان دارویی، وب‌اپی برای غر زدن آنلاین، سرویس فرم‌ساز آنلاین، سرویس مشاوره حقوقی برای کسب‌وکارها، وب‌اپ اجرای کدهای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف به صورت آنلاین و همینطور سایت شخصی بود. در طی دوره چند مورد از این ایده‌ها تغییر کردند ولی مهم ایده‌ها نبودند مهم برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی اون‌ها یادگیری حین عمل بود.

سپس از بچه‌ها خواستم که بعد از نوشتن نیازمندی‌هایی کاربرانشون، موکاپی از آنچه در ذهن دارند رو بکشند که خود این موضوع برای خیلی از بچه‌ها کار راحتی نبود و ولی نتیجه نهایی به نظرم خوب بود و ذهن افراد مرتب‌تر از قبل شد. برای موکاپ‌های آنلاین از سرویس moqups استفاده کردیم.
بعد از این مرحله نوبت به این رسید که User Story های هر پروژه رو هر فرد تولید کنه. برای نگه‌داری این داستان‌های کاربر از سرویس Trello استفاده کردیم. و بعد بچه‌ها ریز کارهای مورد نیاز برای انجام هر User Story رو به عنوان TODO در داخل هر داستان کاربر نوشتند.

و بعد نوبت به این رسید تا هر فرد زبان برنامه‌نویسی خودش رو برای پروژه خودش انتخاب کنه. زبان‌هایی که برخی از بچه‌ها قبل از ورود به دوره در نظر داشتند زبان‌های PHP و سی‌شارپ بود که طی تحقیقاتی که خودشون انجام دادند تصمیم گرفتند تا از زبان‌های Ruby و فریم‌ورک Ruby on Rails و همینطور Python و JavaScript برای پیاده‌سازی پروژه‌هاشون استفاده کنند. 
آشنا نبودن برخی از بچه‌ها با لینوکس و روبی یکی از چالش‌هایی بود که پشت سر گذاشتیم ولی تجربه‌ای که بدست آوردم این بود که برای اینکه وقت افراد برای کارهایی به غیر از تهیه زیرساخت مورد نیاز برای برنامه‌نویسی بگذره، بهتر هست از قبل این زیرساخت‌ها رو آماده بکنیم. معمولن برای یک آغازگر کدنوشتن لذت بخش‌تر از درگیری با نصب پکیج‌ها هست.

برای یادگیری زبان‌های جدید بچه‌ها فعالانه به هم کمک می‌کردند و مطالب و ویدیوهایی که روز پیش در موردی رو دیده بودند با هم به اشتراک می‌ذاشتند. به نظرم در حال حاضر اغلب شرکت‌کننده‌ها دید کافی‌ و اولیه از مسایل بک‌اند دارند و دارند با توجه به User Storyها روی پروژه‌های خودشون کار می‌کنند. اما به نظر می‌رسه با توجه تلف شدن وقت افراد سر آماده‌سازی سیستم توسعه خودشون، نیاز هست تا چند روز به مدت این دوره اضافه بشه تا نتیجه مطلوبی‌تری رو بگیریم.

یکی از مسایلی که من در حین این دوره به اون برخورد کردم (که البته تازگی نداشت) این بود که برنامه‌نویس‌های تازه‌کار مهارت درست سوال پرسیدن رو باید حتمن کسب کنند. در ضمن باید یاد بگیرند که چگونه و با چه پروسه‌ای کد خودشون رو Debug کنند. این دو مورد هر کدوم با اینکه برای ما که چندنین سال برنامه‌نویسی کردیم بدیهی به نظر می‌رسه ولی موضوع مهمی هست برای نوشتن و پرداختن بهشون.

قدم بعدی من

خوب قدم بعدی من این خواهد بود که دوره‌های آفلاین بعدی رو هم برگزار کنم بیشتر درگیر یادگیری افراد در زمینه برنامه‌نویسی بشم. هدف من این هست که بتونم این پروسه یا بخشی از اون رو با سرویسی تحت وب تسهیل کنم. اگر می‌خواهید که در دوره بعدی شرکت کنید لطفن از طریق ایمیل me[at]arashmilani.com به من خبر بدید.

آرش شرکت در دوره‌ها چه شرایطی داره و تاریخ شروع دومین دوره کی هست؟

راستش شرایط خاصی نداره! هر کسی که به برنامه‌نویسی علاقه داره صرف نظر از میزان اطلاعاتش در این زمینه می‌تونه در این دوره شرکت کنه. البته این دوره فعلن حضوری هست و در تبریز برگزار خواهد شد. اگر تبریز هستید و دوست دارید در این دوره شرکت کنید می‌تونید از طریق ایمیل بهم خبر بدین. در اون ایمیل در مورد خودتون چند خط بنویسید تا من باهاتون آشنایی مختصری داشته باشم. باز هم تکرار می‌کنم مهم نیست سطح برنامه‌نویسی شما در چه حد هست. مهم نیست که مبتدی هستید و هنوز اول راه هستید. مهم این هست که کدنویسی و ساختن رو دوست داشته باشید.

دوره دوم از شنبه ۱۷ آبان ماه ۹۳ شروع می‌شه و چهار هفته طول خواهد کشید. شما تا آخر روز سه‌شنبه ۱۳ آبان فرصت دارین که تا تمایل خودتون برا شرکت در این دوره رو از طریق ایمیل بهم بگین.

ممنون که این مطلب رو خوندید. اگه در این مورد سوالی یا ابهامی بود ممنون می‌شم برام ایمیل بزنید یا اینکه در بخش نظرات مطرح کنید. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید در وبلاگم که به احتمال زیاد، مرتبط با این چالش خواهد بود، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم. کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین... اصلن بی‌خیال، عنوانش زیاد مهم نیست، به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)

نظرات خوانندگان این نوشته

محسن برجی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
دوره جالب و هیجان‌انگیزی به نظر می‌آد.
خیلی خوبه که در اجرای پروژه‌ها، بخش مجزایی برای پیاده‌سازی موکاپ و User Story در نظر گرفته‌ای.
این چالش قراره به کجا برسه؟ می‌خواهی این دوره‌ها را به شکل آفلاین ادامه دهی و آن را به بیزینس پایدار تبدیل کنی، یا الگویی برای پیاده‌سازی یک سیستم آموزشی آنلاین قرار است از دلش دربیاید؟
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
محسن جان تلاش من این هست که از تجربیات دوره های آفلاین استفاده کنم و اون ها رو تبدیل به الگویی برای پیاده سازی سیستم آموزشی ای آنلاین کنم.
فرشاد نقیبی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
عالی بود آرش خان مثله همیشه؛ امیدوارم هرچه زودتر 6 ماه بشه تا دوستان بصورت آنلاین بتونن بهره ببرند.همینطور ما =)
احسان شمس — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
خیلی ممنون از این نوشته روشن و دقیق.
من درست متوجه نشدم که چه چیزی در مورد راه حل تو منحصر بفرده؟ تو برای خودت یه چالش شش ماهه تعریف کردی و اگر درست یادم بیاد هدفت این بود که یک مشکل رو پیدا کنی و براش به یه راه حل برسی که قابلیت درآمدزایی داشته باشه. مشکلی هم که تشخیص دادی، کمبود برنامه نویس خوب بود. راه حل تو تا اون جایی که من متوجه شدم برگزاری کارگاههای کوتاه مدت آموزش برنامه نویسیه (یه جور boot camp). بسیار خوب. آیا چیز منحصر بفردی هم در مورد این راه حل تو وجود داره؟ چه کاری داره اینجا متفاوت از دیگر کارگاههای برنامه نویسی اتفاق میفته؟ چه چیزی وجود داره که سرمایه گذارها رو ترغیب کنه روی ایده تو سرمایه بذارن و بهش معتقد بشن؟
علیرضا حسین نژاد — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
نینجا؛ خیلی خوبه.
سئوالی که وجود داره اینه که در انتها این چالش به صورت آموزش حضوری پیش میره یا بناست با تجربه از اتفاقات، به یک کسب و کار تبدیل بشه؟
مهدی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
مطلب خیلی خوبی بود . اما در مورد دوره یه پیشنهاد دارم.
آیا امکانش هشت بتونین مباحث مربوط به دوره‌‌ها را ضبط و بعد از پایان دوره به فروش برسونید؟ اونهایی که در شهرهایی غیر از تبریز و تهران هستند هم میتونن از مباحث ضبط شده استفاده کنن. مرسی از وبلاگ خوبت...
بهزاد خسروی فر — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
از وقتی وارد دنیای سورس باز شدم واقعا خوشحالم آرش جان.
ممنون از کمکت
مریم اصغری — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
خیلی خوبه جناب آرش. به نظر میرسه که تجربه خوبی هم برای همه تیم بوده. امیدوارم زودتر آنلاینش کنی که من هم بتونم تو این دوره ها شرکت کنم :)
دلیر باجلانی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
سلام. من با تحلیل و انجام پروژه مشکلی ندارم. در واقع کاری که شروع می کنم با تحلیل دقیق و انتخاب پلتفرم مناسب به بهترین نحو تمومش می کنم. مشکل من در زمانبندی کارهام هستش. متاسفانه خیلی از وقتم رو صرف مسائل غیر ضروری و ضروری مرتبط(خوندن مطالب جدید عرصه ی تکنولوژی) می گذرونم. و کارهامو معمولن میذارم برای آخر شبها. نمی دونم چطوری برنامه ریزی دقیق تری انجام بدم. خستگی بعد کار هم دو چندان می کنه مشکلاتم رو
حسام ندر — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
خیلی عالیه . به نظرم واقعا این دوره ارزش این قیمت رو داره . اگر تهران بود شاید تو دوره بعدی شرکت میکردم . دیگه چسبیدی به تبریز ول کنم نیستی . اون از opentalk هاتون اینم از دوره ها .
از یه چیز دیگه که خیلی حال کردم این بود که گفتی همه حاظر شدن زبان php و C# رو ول کنن و برن سمت روبی و پایتون. اکثر افراد این جرات یا بهتر بگم این همت رو تو خودشون ندارن که بخوان چیزی که بلد هستن رو بیخیال شن برن سمت یه چیز جدیدتر. بینهایت از این جور افراد دارم کنارم میبینم . به خصوص برنامه نویس جماعت که کلا تنبل :)) همونشم به زور یاد گرفتن دارن کار میکنن حالا خودشونم به چالش بکشن
لاله ملا — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
بسی حال داد و کلی ارزو کردم یا دوره ها زنجان بود یا من تبریز! :)
یه درخواست امکانش هست بورد ترلوتون رو عمومی کنین و ادرسش رو بدین؟ صرفا برا یادگیری/ایده گیری از نحوه ی پیش بردن یه پروژه ی برنامه نویسی.
محمدامین — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
بی صبرانه منتظر شروع دوره ی آنلاین هستم.
عاطفه — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
میشه توضیح بدین user story چیه؟
ممنون
محمد اکبری — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
سلام آرش
لطفا برای کسانی که برنامه نویسی بلدند ولی مهارت های شروع یک کار رو ندارند هم پست یا آموزش یا هر چیزی که خودت بهتر میدونی بگذار
منظورم اینه که خب قبل از کد زدن باید چیکار کرد؟
بعد از اینکه طرح هامونو روی کاغذ پیاده کردیم باید چکار کنیم؟ معمولا تازه کارها به صورت غریزی چه کارهایی رو انجام میدن و چه کارهایی رو انجام نمیدن؟
و کلی سوال دیگه
تمدن — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
از عکس ها و نوشته ی بسیار کامل و جذابت به نظر می رسه که شرکت کننده ها، به شدت درگیر پروژه هاشون شدند و این احتمالا به این معناست که دوره خیلی عالی بوده :)
خیلی خوب میشه که خروجی کار بچه ها رو هم داشته باشیم حتی اگر در حد یک پروتوتایپ باشه...
موفق باشید ;)
علی اکبر آهنگری — ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
از پیشرفت این پروژه خوشحالم و تبریک میگم
حسن اطاعت — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
آرش عزیز
آقای محمد اکبری گفته اند که "لطفا برای کسانی که برنامه نویسی بلدند ولی مهارت های شروع یک کار رو ندارند هم پست یا آموزش یا هر چیزی که خودت بهتر میدونی بگذار" اگر با پیشنها ایشون موافق بودی میتونی برای برگزاری این دوره (شروع یک کسب و کار) روی کمک من حساب کنی.
با آرزی موفقیت
اطاعت
نوید حسینی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
خیلی خوب بود. ممنون. trello و moqups برام جالب بود چون منم از این ابزارها استفاده میکنم.
بهمن دین دوست — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
سلام آرش جان واقعا که ایده خوبی رو شروع کردید و مطئن هستم که موفق هستید و خواهید بود
فقط یه سوالی که به ذهنم می رسه اونم این که موضوع آموزش از قبل مشخص میشه یا نه
یعنی من که الان میخام در دور بعدی شرکت کنم موضوع اموزش چی هست ؟
موفق باشید
محمد حسن گیلک — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
شاید یه خورده بزرگ نمایی باشه ولی پیشنهاد میکنم در نهایت به راه حل هایی مثله docker و vagrant هم فکر کنید . چون فکر میکنم تو قسمت پیشرفته نیازه محیط ها یک پارچه بشن برای افراد و نگرانی زیاد پیش نیاد . تنظیمات روبی و یا پایتون و یا حتی لینوکس میتونه دیگه دیده نشه .
ممنون از نوشته هاتون .
حمید تدینی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
ممنون آرش جان. ما هم از اینکه میتونیم از حضورت توی شرکتمون استفاده کنیم خیلی خوشحالیم.
مکائیل — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
بسیار عالی بود. براتون آرزویی موفقیت دارم
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
— احسان شمس: احسان جان نکته متفاوت راه‌حل من این هست که تمام افراد بر روی پروژه‌های خودشون کار می‌کنند، محدودیت خاصی برای زبان‌های برنامه‌نویسی نداریم. در ضمن این یک کارگاه نیست بلکه نوعی محل مناسب برای خودآموزی هست. گو اینکه در حین کار بر حسب نیاز کارگاه‌های کوچیک هم ممکن هست برگزار بشه. مثلن کارگاه شروع کار با گیت :)
در حال حاضر من به دنبال سرمایه‌گذار و جلب نظر شخص خاصی نیستم. تمام تمرکز فعلی من بر روی حل مشکلات برنامه‌نویس‌هایی است که در این دوره‌ها شرکت کردند. موضوع بعدی‌ای که باید روش کار کنم در دسترس قرار دادن این روش برای افرادی هست که نمی‌تونن حضوری در تبریز شرکت کنند.

— علیرضا حسین نژاد: نه علیرضا قرار هست با توجه به تجربه‌هایی که بدست میاد تبدیل به کسب‌وکاری پایدار بشه.

— مهدی: این دوره‌ها به صورت آموزش مستقیم نیست مهدی جان. در واقع در این دوره‌ها من به شرکت‌کننده‌ها کمک می‌کنم تا بهترین راه رو برای خودآموزی پیدا کنند. نقش مربی کاملن نقش تسهیلگری هست نه آموزگاری.

— بهزاد خسروی فر: ممنون بهزاد که به من اعتماد داشتی و در این دوره اول شرکت کردی. حالا بماند که من هم کلی ازت مطلب یادگرفتم.

— دلیر باجلانی: دلیر جان نمی‌دونم به این دو تا پادکست من در مورد تفکر اجایل گوش دادی یا نه... اگه نه، لطف کن و به این پادکست‌ها گوش کن. احتمالن سر نخ‌هایی در این مورد بهت بده:
۱) http://narmand.com/post?id=20
۲) http://narmand.com/post?id=19
باز اگر سوالی در این مورد داشتی همیشه می‌تونی بهم ایمیل بزنی.

— حسام ندر: البته حسام جان من نچسبیدم به تبریز. راستش من بی‌صبرانه منتظر این هستم که بتونیم این موراد رو به کمک هم در اختیار هر فردی که علاقه‌مند هست بذاریم فارغ از محل جغرافیایی اون فرد.

— لاله ملا: حتمن این مورد رو با بچه‌ها در میان می‌ذارم و اگر قبول کردند بوردهاشون رو عمومی می‌کنیم و شاید هم توی پست بلاگی بررسی‌شون کردیم.

— عاطفه: ممنون می‌شم به دو تا پادکستی که در بالا برای دلیر باجلانی معرفی کردم گوش بدید.

— محمد اکبری: چشم در این مورد هم سعی می‌کنم بنویسم به مرور محمد جان.

— تمدن: من هم مثل خودت تمدن جان منتظر هستم که روزهای پایانی دوره تموم بشه و بتونیم خروجی کار بچه‌ها رو به صورت عمومی ببینیم.

— حسن اطاعت: ممنون. حتمن روی این موضوع فکر می‌کنم و در این مورد صحبت می‌کنیم.

— بهمن دین دوست: موضوع آموزش از پیش تعیین شده‌ای وجود نداره بهمن عزیز. شما تعیین می‌کنید که مقلن می‌خواهید فلان پروژه رو در فلان زبانی که می‌خواید یاد بگیرید جلو ببرید. و در این راه من و هم‌گروهی‌هاتون کمک می‌کنیم.

— محمد حسن گیلک: با توجه به مواردی که داشتیم به نظرم بزرگ‌نمایی نیست و احتمالن از این راه‌حل‌ها استفاده کنیم. ممنون از پیشنهادت محمد حسن جان.
آیسا بهمنش — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
اول ازهمه میخوام از آرش عزیز تشکرکنم بابت جو خوبی که تو دوره داریم, اینکه هرسوالی درموردبرنامه نویسی داری میتونی بپرسی از جزئیترین تا کلی‌ترینش و کسی هم بهت نمیگه «بولموســن؟!» این موضوع باعث شد ترس و استرسی که بخاطر مبتدی بودنم داشتم همون جلسه اول ازبین بره :)
بخاطر هیجان انگیز بودن روز اول برام ایده‌ای که هیچ وقت بهش فکر نکرده بودم رو پیدا کنم اونم توچند دقیقه! موضوع جالب دیگه اینکه با اینکه افراد با سلایق و سوابق مختلفی تو این دوره هستن ولی هیچ بحث سلیقه ای و حاشیه ای نداریم بابت اینم از همه ممنونم.
"وابستگی به یه زبان خاص"یابه قول یکی ازدوستان ازدواج با یه زبان خاص, چالش جالبی بود برام با پیش زمینه ای که از سی‌شارپ داشتم سوئیچ کردن به زبان جدید برام یکم یه جوری بود ولی باید بگم الان عاشق rubyام خیلی‌های دیگه ام از این حس لذت میبرن مثل بهزاد عزیز.
حرف واسه گفتن زیاده فقط جمله آخراینکه: ماهیگیری ای که تو این دوره یادگرفتم تو هیچ رودخونه و دریایی نمیشد یاد بگیرم! باتشکر.
زینب — ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
خب منم یکی از شرکت کننده های این دوره هستم،هر کدوم از ما قرار بود یه اپلیکیشن تحت وب برای خودمون بنویسیم،اولین مشکل این بود که نمیدونسیتم دقیقا با چی باید بریم جلو و با چه زبانی کار رو شروع بکنیم و هر کدوم از بچه ها چیزی رو که بیشتر باهاش اشنا بودن رو پیشنهاد میدادن، که با همفکری دوستان یک زبان واحدی انتخاب شد،دومین مشکل از نظر من
این بود که چون داشتیم یه زبان جدید رو یاد میگرفتیم اموزشش خیلی زمان بر بود و خیلی هم وقت گیر(البته برا خود من اینجوری بود).ولی تونستیم همه ی سعیمون رو بکنیم که حداقل استارت کار رو بزنیم.
در اخر،کلا دوره ای خوبیه از همه بچه ها بخاطره جو خوب کلاس ممنونم،از انرژی که نینجا بهمون میده هم ممنون و بچه های گل شرکت چیستا هم دستشون درد نکنه.
عسل — ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
فقط می تونم بگم که خوش حالم که افتخار میزبانی جمع خوب و دوست داشتنی شما رو داشتیم و تو این مدت، هم ازتون کلی درس یاد گرفتیم هم کلی انرژی گرفتیم. مرسی. امیدوارم هر روز موفق تر از دیروز باشید :)
محمد شهدلو — ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
واقعن ایده جالبی رو دنبال کردی٬ این که مربی نقش تسهیل گر رو داشته باشه. با هیجان کارتون رو دنبال می کنم
میلاد نکوفر — ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
پیشنهاد میکنم بچه های شرکت کننده در دوره ها هم توی وبلاگشون در مورد مراحل شروع به کار و پیشرفتشون مطلب بزارن.
لاله ملا — ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
خیلی ممنون.
یه سوال که شاید بی ربطه به این پست/ببخشید و مرسی پیش پیش:
در موکاپ (moqups.com) شما نمیتونین خروجی اچ تی ام ال بگیرید. درسته؟ یعنی نهایتا خروجی به شکل پی دی اف یا یه عکس هست. این به چه دردی میخوره؟
ایا میشه در سایتی به همین صورت که در موکاپ ادم نمای کارش رو میسازه، نما رو بسازه و کد رو تحویل بگیره؟
همچنان ممنون
منصور ادیبی — ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
درود بر شما، من درست متوجه نشدم شما در ازای پولی که از برنامه نویسان گرفته اید، چه ارزشی را به آنها می دهید و دقیقا هدف چیست؟
مهدی-س — ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
کلاً ایده‌ی اینکه توی ۶ ماه شما به هدف درآمد ماهانه ۵ میلیون برسی خوبه.
اما اینکه شما برای یادگیری وکسب تجربه در مورد یه چیزایی که برای کسب درآمد بیشتر به شما کمک می‌کنه، از کسانی استفاده کنی و ازشون مبلغی هم دریافت کنی، احساس می‌کنم جالب نیست. یعنی نوعی سوءاستفاده‌ی زیرکانه از افراد و کسب درآمد !
شما در سیر یادگیری و کسب تجربه برای خودت (با هدف تجاری و کسب درآمد)، داری از افراد دیگه (که در حقیقت دارن به شما تجربه می‌دن!) استفاده می‌کنی، تازه پول هم ازشون می‌گیری.
امیدوارم من اشتباه متوجه شده باشم. خوشحال میشم در این مورد بیشتر توضیح بدی.
بابک — ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
من اولش فکر میکردم آرش قراره یه اپلیکیشنی api ــی چیزی رو شروع و تموم کنه و ازش کسب درآمد کنه و تو وبلاگش روند کار رو در اختیار عموم بذاره
با اینکه هنوز هم با این ذهن مغتششم نتونستم به یه جمع بندی برسم
ولی از قسمت ruby ماجرا به وجد اومدم
رفتن روی زبانی که ممکنه واسه اکثریت مبتدیها فقط در حد یک اسم باشه واقعا جای خوشحالی داره برای من
البته نمیدونم چقدر تفکر اپن سورسی پشت این قضیه بوده :)
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
— آیسا و زینب: ممنون دوستان از اینکه در مورد تجربه خودتون در دوره نوشتین. امیدوارم فرصت کنین و متن بلندتری در نقد دوره بنویسید.

— منصور ادیبی: ارزشی که به برنامه‌نویس‌ها داده می‌شه محیطی مناسب برای یادگیری بعلاوه وجود تسهیلگری با تجربه برای سرعت بخشیدن به روند یادگیری هست. در این دوره‌ها تنها برنامه‌نویسی آموخته نمی‌شه بلکه مدیریت پروژه و نحوه رفتار صحیح با هم‌تیمی‌ها هم یادگرفته می‌شه. درضمن منصور جان منظور من از محیطی مناسب، محیط فیزیکی نیست و بلکه جو حاکم بر دوره هست. می تونید در این مورد کامنت‌های آیسا و زینب رو که هر دو از شرکت‌کننده‌های دوره هستند بخونین.

— مهدی-س: موقعی می‌تونستیم اسم کار رو سوء استفاده بذاریم که افراد از ماهیت قضیه با خبر نبودند مهدی جان، در حالی که همه ۷ نفری که در دوره حضور دارند می‌دونند که من دارم چیکار می‌کنم. در ضمن در این دوره ارزشی بی‌کیفیت به فرد انتقال داده نمی‌شه. علاوه بر این موضوع با یک مقایسه ساده در مورد دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی، قیمت واقعی این دوره‌ها بیشتر از اون مبلغی هست که افراد شرکت‌کننده پرداخت کردند.

— بابک: من هم به دنبال این موضوع هستم که با تجربه‌های بدست آمده از دوره‌های آفلاین بتونم با استفاده از تکنولوژی‌، بستری بهتر برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی و همینطور مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه‌نویس درست کنم.
حجت عباسی — ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
سلام آرش جان
شرمنده دیر نظر میدم آرچ لینوکسم تو بروز رسانی دچار مشکل شد.
من از موکاپ،ترلو و یوزر استوری چیزی نمیدونم و فقط می‌تونم بگم
منتظر موندن برا دوره‌ی آنلاین خیلی سخته!
خواهش می‌کنم یه چیزایی هم برا متقاضیان دوره آنلاین بذار که هم جلسات
اول رو ساده کنه هم بیکار نباشن.
مهرداد رفیع زاده — ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
شاید دیر باشه ولی خودم خواستم بعد اینکه دوره اول به پایان برسه نظرم رو بگم.
من جزو اون دسته افرادی هستم که ایراد پیدا کردن مسیر درست رو داشتم اما از همون روز اولی که با آرش و گروه بودم یه انرژی فوق العاده بهم دست داد که چیکار میخوام انجام بدم.
قوانینی که آرش روز اول گذاشت یکی از بهترین کارای ممکن هست که به یک فرد مبتدی این جرات رو میده هرچی که نمیدونی رو براحتی بپرسی در حالی که ما تو دانشگاه ها یا مراکز علمی این ترس رو از اینکه شاید از پرسیدن یک موضوع مورد تمسخر یا حتی نگاه های معنی دار بقیه افراد قرار بگیرید.
خیلی خیلی خوشحالم که این جرات رو پیدا کردم که با زبان برنامه نویسی که حتی اسمش رو هم نشنیده بودم پروژه ام رو شروع کنم و تا چند روز آینده انشاالله به پایان میرسونم کاری که فکرشم نمیکردم بتونم برای خودم یک وب سایت شخصی بسازم.از بقیه دوستان هم تشکر میکنم ک جو خیلی خوبی رو برقرار کرده بودند
از حمید و عسل عزیز هم به خاطر صبرشان که یک ماه مارو تحمل کردن بینهایت سپاس دارم به امید روزهایی خوب و عالی
آرما — ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
یه حسی بهم میگه که قسمت آخر پست‌هات این میشه:
"خب تشکر میکنم از همه دوستان که تا حالا با من همراه بودند. اینجوری که به نظر میرسه من نتونستم در استارت آپم موفق باشم و برنامه وبی رو برای این قضیه بسازم... ولی دوستان دقت کنید! من بر برگزاری دوره‌های آفلاین N میلیون درآمد کسب کردم! عذر میخوام که اینو میگم ولی شما دچار یک مدل از مهندسی اجتماعی شدید... من در پست‌های اولم ذهنتون رو شستشو دادم و بعدا به حضور در دوره‌های آفلاین جذبتون کردم! فراموش نکنید که من هیچ وقت بهتون دروغ نگفتم! من واقعا یک استارت آپ راه انداختم و یک پروژه تحت وب رو پیش بردم! بله درست حدس زدید پروژه من همین سایتی هست که در حال مطالعه‌اش هستید! من سعی کردم که تنها با وبلاگنویسی و ارایه گزارش از دوره‌های آفلاینم در اینجا به مبلغ درآمد 5 میلیون در ماه برسم که خوشبختانه تا حدود زیادی موفق شدم!"
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
— مهرداد رفیع زاده: ممنون مهرداد جان بابت به اشتراک گذاری تجربیاتت. خوشحال می‌شم نقدت در مورد دوره رو در بلاگ خودت در متنی مفصل منتشر کنی.
مهرداد رفیع زاده — ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
حتما آرش جان همین روزا که بلاگ خودم رو با کمک همدیگه بالا آوردیم پست اولم در همین مورده که میخوام بقیه بدونن که کاری که تو کردی ارزشش بیشتر از اینهاست و اگه لیاقتشو داشته باشیم بتونیم از تجربیاتت استفاده کنیم کار بزرگی کردیم البته این نظر شخصی منه مرسی که هستی نینجای خوشحال ساز :)
امیر محرمی — ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
سلام آرش جان
چالشت الان در چه اوضاعیه ؟؟ دیگه گزارش نمیزاری ؟؟ چقدر به اهدافت رسیدی و چه تجربیات جدیدی داری ؟
آمیرزا — ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
آرش جان نتیجه ی چالشی که برای خودت تعریف کرده بودی چی شد؟
قرار بود هر چند وقت یکبار گزارشی درباره ی اون بدی و تجربیاتت رو در اختیار بقیه هم قرار بدی.
خیلی وقته بلاگت رو به روز نکردی، همیشه از خوندن مطالبت لذت میبردم.
منتظر قسمت جدید پادکست بینام هم هستیم.
امیدوارم همیشه شاد و موفق باشی.
آرش میلانی — ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
— امیر محرمی و آمیرزا: دوستان گزارش جدیدی از چالش منتشر کردم که تو این آدرس می‌تونین بخونین: https://arashmilani.com/persian/post?id=83

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)

Error: Something went wrong!