ایده یا محصول خود را نه در کنج خلوت بلکه در دنیای واقعی محک بزنید 1393/06/19

من آدم باهوشی نیستم. شاید شما از من باهوش‌تر باشید. در واقع احتمال اون بسیار زیاد هست. اما هرانسانی به دلیل انسان بودن خود، هر چه قدر هم باهوش باشد باز هم نمی‌تواند تمام جوانب یک کار را درست پیشبینی کند. اصولن ما انسان‌ها پیشگوهای خوبی نیستیم و تمام برنامه ریزی‌ها ما بیشتر حدس و گمان است.

در ارتش‌های جهان فرمانده‌ها همیشه برای حمله خود برنامه‌ای را در چندین صفحه می‌نویسند اما در میان آنها گفته‌ای معروف وجود دارد که می‌گوید «هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند در مواجهه با دشمن دوام بیاورد». در واقع تمام آن نوشته‌ها در چندین صفحه فقط حدس و گمانی بیش نیست. اما اگر اینگونه هست چگونه حمله‌ای موفقیت آمیز می‌شود؟ دلیل آن برمی‌گردد به یک جمله‌ای کلیدی که ابتدای آن اسناد همیشه نوشته می‌شود و آن «هدف از انجام آن عملیات» است. از فرماندهان رده پایین‌تر و سربازان خواسته می‌شود که بدون توجه به آنچه که در صحنه نبرد ممکن است اتفاق بیافتد، بایستی «هدف» این عملیات محقق شود.

در زندگی عادی نیز می‌توان از روش بالا استفاده کرد. می‌خواهید کاری شروع کنید در حد شهر، استان یا کشورتون؟ یا می‌خواهید نرم‌افزاری طراحی کنید؟ یا می‌خواهید استارتاپی راه‌اندازی کنید؟ اصلن نیاز نیست که ایده خودتون رو بی‌نقص کنید. ایده خودتون رو تا حدی ببرید جلو وبعد اون رو به همه دنیا عرضه کنید. ازشون بخواید تا به شما در اینکار ملحق بشن و بگن چطوری می‌شه کار رو پیشرفت داد. از سایر افراد بخواین تا از نرم‌افزارتون استفاده کنن و بگن که چطوری می‌تونین بهبودش ببخشین.

اگر پیام خودتون رو واضح به دیگران برسونید و راهی براشون پیش‌بینی کنید تا صدای‌شون رو به شما برسونند، در عجب می‌مونید از اتفاق‌های خوبی که خواهد افتاد. در عجب می‌مونید از پیشنهادهای خوبی که افراد براتون می‌فرستن. در عجب می‌مونید از مقدار تاثیری که می‌تونستید در دیگران بگذارید.

برای مثال در مورد چالشی که من در مورد طراحی سرویس در شش ماه برای خودم طراحی کردم همین اتفاق افتاد. من اصلن نمی‌خواستم از کسی دعوت کنم تا این چالش رو برا خودشون تکرار کنن ولی در کمتر از نیم ساعت در توییتر هشتگ‌ای برای این کار شکل گرفت در عرض چندین ساعت چندین نفر خودشون رو به روش مشابه به چالش کشیدند. افراد بسیاری در مورد امکان پذیر بودن، خوب بودن یا بد بودن این چالش شروع به بحث کردند. 

اگر من این چالش رو به صورت خصوصی پیش می‌بردم هیچکدوم از این اتفاق‌ها بدون در نظر گرفتن نتیجه اون‌ها به وجود نمیومد. حالا اگر شما هم ایده ای دارید سعی کنید سریع اون رو به گوش افراد مشتاق برسوند، بخشی از اون رو عملی کنید و به بقیه نشون بدید، به جای اینکه در تنهایی به گمان خودتون ایده خودتون رو بپزید. که هیچ کدوم از انسان‌ها به انداره جمعی از اون‌ها باهوش‌تر نیستند.

پی‌نوشت:
ابولفضل فتاحی عزیز هم درست همزمان با من نوشته‌ای در این موضوع با عنوان «توی کار زیاد وسواس به خرج ندید» منتشر کرده که خوندنش رو پیشنهاد می‌کنم.

نظرات خوانندگان این نوشته

پیمان اسکندری — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
واقعا قبول دارم که با ترس از لو رفتن و دزدیده شدن فکر زندگی می‌کنیم. خیلی بده و خیلی مضر. البته به اشتراک گذاری هم کار سختی هستش و نمی‌شه به راحتی این کارو کرد. ولی اصل ایده که بشه از فضاهای اجتماعی کوچک و بزرگ، مجازی یا حقیقی برای یادگیری، بهبود و توسعه خودمون و پروژه‌هامون استفاده کنیم، عالیه
پیام صادری — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
متن بالا من رو یاد جمله زیر انداخت :
همه چیز را همگانن دانند و همگان هم هنوز زاده نشده است
محمد سپهوند — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
آرش جان،
به نظر من اصلا بهتر و بهترین معنی نداره
به نظر من مقایسه آدم ها یکم مسخره است، چون هیچ کدوم از اونا تو شرایط یکسانی بزرگ نشدن
هر کسی در نوع خودش می تونه بهترین باشه
زهره ضیا — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
این ترس دقیقا همون چیزیه که سالهای سال باعث شده تا من و امثال من نتونیم به ایده هامون فکر کنیم و روشون کار کنیم اما بهترین راه اینه که خودمونو به چالش بکشیم. مطمئنا هستند کسانی که برای از بین بردن نواقص بهمون کمک میکند.
محمد نوریان — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
مثه همیشه عالی
باید ایدمونو به بهترین شکل جوری که بعد از معرفیش به خودمون بگیم آفرین خیلی خوب بود ارائه کنیم
نه جوری که بعدش همش حس کنیم نتونستیم حرف اصلیمونو بزنیم
تکتم رنجبران — ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
مشارکت همیشه بهتر جواب میده!از تک روی اصلا خوشم نمیاد
فرشاد — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
به به تبریک میگم. بلخره کامنت! (:
متاسفانه باید بگم زیاد موافق نیستم. اگر اسیلیکون‌ولی بود این بهترین راه برای توسعه یک ایده بود. ولی اینجا ایرانه و به محض مطرح کردن طرح یا ایده‌ت متاسفانه افراد سودجویی هستند که اون رو به سرعت زودتر از خود شما تصاحب کنند و حقوق مادی و معنوی اون ایده رو به نام خودشون مصادره کنند.
شخصن ترجیح میدم اگر خودم هوش و توان توسعه یا ساخت ایده‌م رو ندارم، افرادی رو برای این کار استخدام کنم، نه اینکه ایده رو لو بدم!
امیرحسین آل‌شیخ — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
من نظر چندانی ندارم. فقط می‌خوام بگم که وبلاگت نمونه خیلی فوق‌العاده‌ای از یک ارتباط خیلی پایاپای با خواننده‌هاته. نظراتت با همون فونت، در همون قالب در همون شکل، در همون اندازه در ادامه مطلبت قرار می‌گیره. خبرنامت رو به صورت شخصی می‌فرستی و لحنت هم نیمه گفتار-نیمه نوشتاره. در جواب دادن به هیچ ایمیلی هم بیشتر از یک روز تاخیر نمی‌کنی. واقعا یکی از بلاگر‌های مورد علاقم شدی!
محمد فلاحت — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
به اعتقاد من خوده ایده اهمیتی نداره لو بره یا نه، چون به هر حال پس از راه اندازیش لو خواهد رفت. مهم نحوه پیاده سازیش هست که بتونه مخاطب ها رو از بین ایده های مشابه به خودش جذب کنه.
ابوالفضل فتاحی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
خیلی عالی نوشتی، جالب این جاست که توی یه روز هر دومون به یک موضوع واحد با ادبیات مختلف فکر کردیم و دربارش مطلب نوشتیم بدون اینکه از مطب هم با خبر بشیم منم درباره ی وسواس بیش از حد نوشتم، به نظرم خیلی عالی نوشتی الان که خوندم حس کردم اول این رو می خوندم بهتر بود :)))
ناشناس — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
همین مطلب میتونه جرقه یک ایده باشه برای کسایی که فکری نو یا ایده ای برای شروع پروژه دارند ، ایده "پایگاهی" که بتونه ایده افراد با تاریخ و زمانش به صورت عمومی ثبت کنه درسته که مجازات برای تخطی و سواستفاده وجود نداره اما خودمون میتونیم قانون باشیم
درسته که ایران مثل سیلیکون ولی متمرکز نیست اما اینکار میتونه گروه های فعال وپروژه های تازه ای تولید کنه
فرشاد اسدپور — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
خیلی قبول دارم ، حرفت رو آرش جان ، ولی صحبت اینجاست که چجوری میشه محصولی تولید کرد که کاربرها کار کنن باش ، یعنی اینکه ، مثلا من میخوام با اپلیکیشن که ساختم پول در بیارم از سرویسی که میدم ، ولی چون عرضه من رایگان بوده ، کاربر که اول عضو شده خوشش نمیاد بعدا پول بده ، من خودمم وارد چالش 3 ماه کردم و دارم روی اپلکیشنم کار میکنم ، ولی صحبت اینجاست نه بستر دارم که با همه در مورد محصولم صحبت کنم و خود این مسئله بزرگیه
فرشاد اسدپور — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
یه چیز دیگه هم اینکه ما همه میدونیم که داشتن یه مربی ، کارآفرین همیشه خوبه
ولی مشکل بعدی اینکه دستتو نمیگره مربی که بتونه ببره جلو
محمد رضا گل آقائی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
به نظر من لو رفتن ایده اشکالی نداره، گاهی اوقات میشه از عکس العمل اطرافیان تغییراتی رو در ایده بوجود آورد که شاید قبل از اون امکان نداشت، در ضمن اگر ایده رو بدزدن، فقط ایده از بین رفته ولی مغز ایجاد کننده و پرورش دهنده رو که ندزدیدن! مهم اینه که فرد چطور ایده خودش رو معرفی می کنه و اینکه آیا تمام جوانب و نکات رو معرفی می کنه که اگر ایده دزدیده شد دیگه هیچ مزیت رقابتی برای خودش نمونده باشه؟
میلاد معافی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
فکر کنم دیشب یه چی تو این دنیا داشت میگذشت
من تو فیسبوک یه پست گذاشتم اینجوری:
"من هوشمندم ولی باهوش نیستم"
بعد توئیتر رو ریفرش کردم مطلب تو رو بار کردم دیدم اولین جملت اینه:
"ما آدم باهوشی نیستم"
مهران — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
من هم تا حدود زیادی موافقم، ایده خوب یک مساله است و اجرای خوب اون ایده مساله دیگر که اهمیتش اگه بیشتر نباشه کمتر نیست، اتفاقا ما تو ایران بیشتر مشکل در بخش دومه، چون یک اجرای خوب محصول یک تیم خوبه، جایی که یاد نمی دن ویاد نمی گیریم که تیمی کار کنیم.
علی آهنگری — ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
این احساس خوب که میشه ایده ها رو با دیگران در میون گذاشت، یه حس خوبه
من همیشه ایده توی ذهنم تشکیل میشد و همونجا هم از بین میرفت، آخه همیشه منتظر یه اتفاق بودم و یا اینکه دوست داشتم ایده هام به بهترین حالت ممکن برسه تا ارائه کنم و خب این اتفاق هیچ وقت نیوفتاد
اما الان روزهای متفاوتی که با خیال راحت ایده و فکر هام رو مطرح می کنم و عکس العمل دوستان و کمک هاشون انگیزه های من رو چند برابر کرده
محمد جواد فصاحت — ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
به نظرمن ایده های خوب را فقط باید با دوستانمون در میون بزاریم و اجرا کنیم نه کس دیگه.

زیاد جالب نیست که هنوز شروع نکرده، ایده را به عموم معرفی کنیم.
بهزاد خسروی فر — ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
ابتدا باید بگم که تو ایران فرهنگ این وجود نداره تا چیزی که من میدونم رو با عموم به اشتراک بذاریم، نمیدونم چرا اینجورین ولی حتی تو دانشگاه، در محلی که همه با سواد و عالم تشریف دارن هم کسی چیزی می دونست به اونیکی نمی گفت چون فکر میکرد ایده یا فکرش لو میره!
ولی بشخصه این رو باور دارم که به اشتراک گذاشتن کارها و ایده ها و فکرهای ما نه تنها باعث پیشرفته ما میشه بلکه باعث پخته تر شدن اون فکر نیز میشه.
واقعا بحث و نوشته هایی که پست می کنی خیلی عالیه و امید وارم یه روز از ته قلبت به موفقیتت ببالی و از زندگیت راضی باشی.
شهربانو مجلسی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
سلام. مطلبتون بسیار عالی بود. سپاسگذارم.
قطعا همیشه و در هر شرایطی هوش گروهی بسیار پرثمرتر خواهد بود. ولی باید تمامی افراد گروه به این امر معتقد باشند و تحت هر شرایطی به هدف فکر کنند. موفق باشید
مهدى پایروند — ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
مطمئنن نمونه هایى از قبیل کار شما براى همه توسعه دهنده ها چه در زمینه کدنویسى و یا طراحى رخ میده که توانایى خودشون رو بسنجند ولى کس میتونه مدال آور باشه که المپیکى تلاش کنه.
جواد صحرایی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
به اشتراک گذاری ایده کار فوق العاده هوشمندانه ایه، ولی اینکه چجوری؟؟؟ بحث مالکیت معنوی که تو ایران معنا نداره رو چکار میشه کرد؟؟ من ایده ای داشتم که بردم وزارت صنعت و معدن و تجارت، با اینکه کامل و شفاف رونمایی نکردم، خیلی استقبال شد ولی جالب اونجا بود که به من گفتن "اینجا مالکیت مفهوم سازی نشده"!
مهدی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
زیبا بود این نوشته :)
اینکه آدم ایده یا ذوقیاتش رو برای دیگران به اشتراک بزاره خیلی لذت بخشه :)
اینکه مثلا شخصی از یک فیلم، کار، مکان یا هرچی خوشش بیاد و به دیگران هم بگه این چیز خیلی خوبه شما هم امتحان کنید.
البته خب به اشتراک گذاری ایده کسب و کار شاید تو ایران خیلی جالب نباشه، ولی خب بهرحال ایده فقط مهم نیست، مهم اجراشه! که به بهترین نحوه ممکن اجرا بشه.
محمد معین حسینی منش — ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
به نظرم حرفت تا حدی درسته،تا حدی هم غلط
الان شما سرویس ها یا پروژه های موفق ایرانی رو نگاه کن،همشون خیلی سریع شروع به کپی شدن کردند.
مثلا بیشتر از ۱۰۰ تا سایت تخفیف گروهی،چرا؟چون همه فکر می کنند خوب اگه X میتونه ازش پول در بیاره،منم میتونم و خیلی راحت شروع میشه.یا anetwork، از وقتی موفق شده چند نمونه دیگش هم ساخته شده.
محمد عباسی — ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
با اصل مطلب شما کاملا موافقم و در آرزوی این هستم که هممون بدون ترس ایده هامون رو اشتراک گذاری کنیم. اما این نکته رو اضافه کنم که خود این اشتراک گذاری هم مراحل و روش هایی داره. وقتی یه ایده در حال شکل گرفتن هس، بهتره اون رو بین چند نفر که می دونیم در اون زمینه تجربه دارن در میان بزاریم. در حین پیاده سازی ایده بهتره از افراد صاحب نظر کمک بگیریم. وقتی پیاده سازی شد و قبل از عرضه به تعدادی خاص (5 یا 1000 نفر، بستگی به نوع کارمون داره) اون رو به اشتراک بذاریم و ... در هر یک از این مراحل اگه در نوع اشتراک گذاری اشتباهی صورت بگیره، ممکنه نه تنها کمکی نکنه، بلکه باعث صدمه دیدن ایده هم بشه. نتیجه اینکه ایده به درستی پیاده نمیشه و ...

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)