فکر کردن به هدف بزرگ ممکنه متوقفت کنه - کوه و درس‌هایی که یاد گرفتم 1392/03/01

اگه شما هم مثل من عاشق کوه نوردی باشین می دونین که راه رفتن برای رسیدن به قله اون هم در کل روز، کار سختی می‌تونه باشه. این صحنه رو تصور می‌کنم که بعد مدتی از شروع کوه نوردی با خسته شدن تک‌تک ماهیچه‌هام، کم کم تو ذهنم رسیدن به مقصد اونقدر دور به نظر می رسه که حتا می تونه باعث بشه کارم رو متوقف کنم. در این مواقع دیگه نمی‌تونم به قله فکر کنم. در واقع فکر کردن به قله مخرب‌ترین فکری هستش که ممکنه به ذهنم برسه.

در این شرایط تنها یه شگرد باعث می شه تا بتونم ادامه بدم و اون هم مشخص کردن هدفی خیلی خیلی کوچیک‌تر هست: در حد رسیدن به بالای تپه بعدی یا رسیدن به تکه سنگی که همین الان دارم می بینم. همیشه این کار برام مث یه بازی بوده و به وقت رسیدن به مقصد کوچیکم انگار که دوباره انرژی گرفته باشم مقصد بعدی (تپه یا تکه سنگ بعدی روبروم) رو مشخص می کنم و می‌رم جلو. این کار رو اونقدر ادامه می‌دم تا اینکه به قله برسم. 

در مورد پروژه‌ها و کارهایی که تا به حال انجام دادم هم همین مورد تکرار می‌شه. فکر کردن به کل پروژه ممکنه باعث بشه تا چندین روز متوقف بشم ولی به محض اینکه متوجه میشم که دارم تو چه دامی میافتم یاد درسی که از کوه‌نوردی گرفتم می‌افتم. سریع کارها رو ریز ریز می کنم و یه کار خیلی کوچیک رو که بتونم در عرض یه روز انجام بدم و تموم کنم انتخاب می کنم. با پایان روز، انجام اون کار رو جشن می‌گیرم. در واقع، مث کوه نوردی، راه دیگه‌ای برای رسیدن به مقصد، جز تقسیم کارها به موارد کوچک‌تر و مشخص کردن زمان برای انجام کار بعدی وجود نداره.

نظرات خوانندگان این نوشته

حسین مرادی — ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
عالی بود دادا :)
فاطمه کهربایی — ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
خیلی خوب.
رضا خسروشاهی — ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
چقدر جالب ،آرزوهای بزرگ آدمو زمین میزنن! ولی راستشو بخواین تا به حال از این جهت بهش نگاه‌نکرده بودم
مهدی جاویدی — ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
ممنونم آقا آرش. عالی بود و دارم هنوز بهش فکر میکنم
مصطفی — ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
همون تقسیم و غلبه ی ناپلئون توی یکی از جنگ هاش :-)
وحید منتظر — ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
توی فوتبال هم همین طوره. من فوتبال بازی می کنم با دوستام توی پارک نزدیک محله مون.
بعضی وقت ها هم فوتسال
شدیدا از فوتبال و ارتباط اجتماعی با بازیکنای هم تیمی یا سایر برخوردها میشه درس گرفت و توی وب که هیچ, توی کل زندگی به کار برد.
آرش قربانیان — ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
برای من هم سایکل توریست این اتفاق دائم میفته، ولی تو انجام پروژه ها به این موضوع فکر میکنم ولی همیشه یادم نمیمونه که اینطوری فکر کنم، اره باید از افتادن تو این دام اجنناب کرد

نظری در این مورد دارید؟ خوشحال می‌شم اون رو برام ارسال کنید

من از ایمیل شما برای نمایش تصویر شما توسط سرویس gravatar استفاده خواهم کرد. من هم مثل شما از اسپم متنفرم.
برگشت به جلد وب سایت

آرش هستم، آرش میلانی، هـکر و نینجای خوشحال‌سازی و عاشق کوه و دشت و هرگونه ادونچر و عضوی از تیم هیجان انگیز نارمند.

‌در مورد توسعه وب، برنامه‌نویسی، بهبود روند انجام کارها، طراحی برای تجربه‌کاربری بهتر و هر اونچه که برای یک هـکر می‌تونه مهم باشه می‌نویسم.
به هر دلیلی می‌تونین به آدرس me[at]arashmilani.com ایمیل بفرستین. راستی می‌تونم به محض انتشار مطلبی جدید، از طریق ایمیل شما رو خبردار کنم.
کافی است ایمیلی با عنوان «نینجا من رو از نوشته‌هات خبر دار کن» یا شبیه اون برام بفرستین. به هر حال خودم قرار هست جوابش رو بدم نه یه برنامه کامپیوتری یا روبوت :)